Europejskie e-grocery z gigantycznym finansowaniem

opublikowano: 29-03-2021, 20:00
aktualizacja: 30-03-2021, 10:00

Włoska spółka Everli, która wchłonęła polskie Szopi, od inwestorów otrzymała 100 mln USD. Zwiększy więc aktywność i u nas.

E-grocery, czyli rynek zakupów spożywczych z dostawą do domu, mocno skorzystał na wybuchu pandemii, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Analitycy twierdzą, że jest to obecnie jeden z najszybciej rosnących segmentów e-commerce. Rynkowe perspektywy przykuły więc uwagę międzynarodowych inwestorów venture capital, m.in. w konsekwencji czego firma Everli (platforma do realizacji zakupów spożywczych online) zamknęła rundę C. Zebrała 100 mln USD.

Spółka wywodzi się z Włoch, ale – za sprawą przejęcia w 2019 r. polskiego start-upu Szopi (akwizycja Supermercato24, które zmieniło nazwę na Everli) – u nas realizuje 20 proc. wszystkich zamówień.

Międzynarodowa ekspansja

Jak podaje sama spółka, w 2020 r. sprzedaż w Everli w ujęciu międzynarodowym wzrosła prawie czterokrotnie - do 130 mln USD. Pieniądze pozyskane teraz od inwestorów, m.in. od grupy Verlinvest (lider rundy), funduszy Luxor, DN Capital, C4 Ventures, Convivavilité Ventures , FITEC, 360 Capital Partners, zostaną przeznaczone na dalszą międzynarodową ekspansję (aktualnie, poza Włochami i Polską, już teraz jest obecna także w Czechach i od lutego 2021 r. we Francji). Firma zapowiada ponadto znaczący rozwój zespołów: technologicznego, operacyjnego, marketingowego i pionu finansowego.

- Obecnie przeżywamy rewolucję konsumencką na dużą skalę, w ramach której klienci kupują artykuły spożywcze masowo, trwale przechodząc do internetu. Razem z Everli dokonujemy rewolucji w branży spożywczej – twierdzi Simone Sallustio, dyrektor wykonawczy Verlinvest.

Za pośrednictwem aplikacji Everli klienci mogą wybrać preferowany przez siebie supermarket i zamawiać produkty z dostawą na określoną godzinę. Od 2014 r. firma jest partnerem takich marek jak Lidl, Kaufland, Carrefour, Spar, Metro itp.

Polska perspektywa

Anna Podkowińska-Tretyn, dyrektor generalna Everli Polska, przypomina, że po akwizycji w Polsce firma zwiększyła skalę działania z czterech (zasięg Szopi) do 23 miast. Obecnie zatrudnia ponad 40 osób i współpracuje z kilkuset „szoperami”, robiącymi zakupy na zlecenie klientów.

Przedstawicielka firmy przyznaje, że pandemia mocno przyspieszyła wzrost e-grocery, niemniej jednak rozwój sektora i samej spółki Everli był widoczny już wcześniej. Jej zdaniem, rysuje to dobre perspektywy biznesowe na dalsze lata, już po opanowaniu sytuacji pandemicznej, która bez wątpienia sprzyja e-commerce’owi.

Czy będzie to rozwój realizowany poprzez kolejne akwizycje np. w Polsce?

- Konkretnego planu przejęć nie mamy, ale zawsze jesteśmy otwarci na rozmowy – mówi Anna Podkowińska-Tretyn.

Okiem eksperta
Ostre przyspieszenie
Tomasz Kowcun
dyrektor ds. rozwoju biznesu w Crowdway, spółce, która przygotowała raport dotyczącego rynku e-grocery w Polsce

Rynek e-commerce intensywnie rozwija się od wielu lat. Pandemia COVID-19 stanowi dodatkowy czynnik, który sprawił, że dynamika wzrostu w zeszłym roku była jeszcze większa. Podobną sytuację obserwujemy w bieżącym roku – kolejne lockdowny, ograniczanie pracy galerii handlowych oraz sklepów stacjonarnych, w tym limity liczby klientów, konsekwentnie przyczyniają się do długoterminowych zmian w świadomości konsumentów, którzy jeszcze chętniej korzystają z zakupów online.

Jedną z branż, która najdynamiczniej rośnie za sprawą pandemii jest e-grocery, która w zeszłym odnotowała wzrost na poziomie ok. 60 proc. rok do roku. 2021 r. również powinien zakończyć się wzrostem obrotów na rynku e-grocery, za sprawą nie tylko pandemii, ale również rozbudowy oferty e-sklepów i platform oraz ich zwiększonej dostępności w kolejnych lokalizacjach na terenie kraju.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane