Expo w Dubaju zaowocuje kontraktami polskich firm

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2022-04-21 20:00

W programie gospodarczym przygotowanym na wystawę światową wzięło udział 2,5 tys. polskich przedsiębiorców. Uczestniczyli oni m.in. w forach, seminariach i targach branżowych. Efektem promocji będą umowy biznesowe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • W jaki sposób polskie firmy mogły promować się podczas Expo
  • Które targi cieszyły się największym zainteresowaniem przedsiębiorców
  • Jakie będą wymierne efekty działań promocyjnych

Expo 2020 w Dubaju już za nami. W ciągu pół roku wystawy światowej pawilon Polski był areną około tysiąca wydarzeń, w tym wielu spotkań i seminariów biznesowych. Futurystyczny budynek promujący polski biznes i kulturę odwiedziło łącznie ponad 1,5 mln osób, co stawia go w czołówce najchętniej odwiedzanych pawilonów. Polska aktywnie promowała polskie firmy, co powinno przełożyć się na umowy biznesowe – podkreślali szefowie polskiej reprezentacji na Expo podczas konferencji podsumowującej wystawę światową.

Podbić nowe rynki

Specjalnie na to wydarzenie Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) – instytucja koordynująca udział naszego kraju w wystawie światowej – przygotowała we współpracy z partnerami program gospodarczy dla polskich firm. Głównym jego celem było wsparcie przedsiębiorców w ekspansji na nowych rynkach oraz pokazanie biznesowego potencjału, jaki w nich tkwi. Na program złożyło się kilkanaście różnych inicjatyw, w których łącznie wzięło udział 2,5 tys. polskich przedsiębiorców.

– Celem naszego udziału w wystawie światowej było zaprezentowanie Polski na arenie międzynarodowej w wymiarze społeczno-kulturalnym i przede wszystkim innowacyjnym oraz biznesowym. Ogromne znaczenie miało dla nas wzmocnienie istniejących i nawiązanie nowych relacji gospodarczych z krajami z regionu Afryki i Bliskiego Wschodu. Efektem naszego udziału w Expo powinien być wzrost wymiany handlowej z państwami regionu, a także przyciągnięcie nowych inwestycji do Polski – podkreślał Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii.

– Udział Polski w Expo 2020 Dubai miał kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoją działalność na zagranicznych rynkach. Wiedzieliśmy o tym, że wystawa światowa będzie niepowtarzalną okazją na nawiązanie kontaktów z partnerami z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, a także innych rejonów świata. Dlatego przygotowaliśmy komplementarny program aktywizujący przedstawicieli polskich firm z perspektywicznych i innowacyjnych branż – dodał Krzysztof Drynda, prezes PAIH.

Efekty wciąż przed nami

Jeszcze przed rozpoczęciem Expo odbył się cykl webinariów gospodarczych umożliwiających lepsze poznanie specyfiki rynków arabskich i afrykańskich i przygotowanie się do misji wyjazdowych na targi branżowe organizowane przed lub w trakcie wystawy światowej. W 12 spotkaniach wzięło udział blisko 700 uczestników.

Wizytówka i miejsce spotkań:
Wizytówka i miejsce spotkań:
Futurystyczny pawilon Polski służył m.in. jako strefa biznesowych rozmów polskich przedsiębiorców z potencjalnymi kontrahentami. Budynek promował gospodarczy i turystyczny potencjał naszego kraju.
materiały prasowe

Jedną z najlepszych okazji na nawiązanie kontaktów z potencjalnymi kontrahentami było Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze - najważniejsze międzynarodowe wydarzenie biznesowe zorganizowanych przez Polskę na Expo 2020 Dubai. Wzięli w nim udział przedsiębiorcy oraz przedstawiciele władz i instytucji z Polski i Bliskiego Wschodu. Ważnym elementem programu forum była sesja plenarno-traktatowa. W jej trakcie podpisano szereg ważnych, dwustronnych umów. PAIH zawarła porozumienie z DMCC – strefą wolnego handlu w Dubaju. Natomiast Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i Europejskie Centrum Inwestycyjne podpisały umowę o wsparciu kredytowym krajowych eksporterów. Z kolei Krajowa Izba Gospodarcza i Federacja Przemysłowo-Handlowa Zjednoczonych Emiratów Arabskich zacieśniły współpracę poprzez utworzenie Emiracko-Polskiej Rady Biznesu.

Drugim pod względem ważności wydarzeniem zorganizowanym przez Polskę na Expo było marcowe Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze. Goście wydarzenia odbyli szereg spotkań biznesowych i wzięli udział w pięciu panelach dyskusyjnych. W forum uczestniczyli przedsiębiorcy i przedstawicieli instytucji publicznych z 40 państw, w tym z 27 państw afrykańskich (m.in. z Nigerii, Maroka, Egiptu, Ghany, Beninu i Republiki Południowej Afryki). Dzięki panelom dyskusyjnym polscy przedsiębiorcy dowiedzieli się, jakie są możliwości współpracy z kontrahentami z krajów afrykańskich i poznali najbardziej perspektywiczne branże.

– Fora gospodarcze zgromadziły łącznie ponad 1200 uczestników i były ukoronowaniem programu gospodarczego. Te wydarzenia odbiły się szerokim echem podczas Expo. Jeśli chodzi o kolejne wymierne efekty biznesowe, niebawem będziemy mogli pochwalić się kontraktami podpisanymi przez polskich przedsiębiorców z województw śląskiego, dolnośląskiego, pomorskiego i podlaskiego, którzy obecnie finalizują umowy z zagranicznymi partnerami. Trzeba mieć świadomość, że biznes wymaga trochę więcej czasu i zaangażowania do tego, żeby osiągnąć odpowiednie efekty – podkreślił Krzysztof Drynda.

Dotacje, targi, konferencje

Kolejną inicjatywą realizowaną w ramach programu gospodarczego na Expo 2020 Dubai był program Go to Brand. Dzięki niemu przedsiębiorcy uzyskali wsparcie finansowe na promocję podczas targów branżowych towarzyszących wystawie światowej. Finansową pomoc w dwóch edycjach konkursu otrzymało blisko 300 przedsiębiorców.

Firmy z naszego kraju aktywnie uczestniczyły w targach branżowych. Pod koniec stycznia w Dubaju odbyły się targi Arab Health, w których wzięło udział około 80 firm z Polski, a w pierwszej połowie lutego targi Gulfood, na które przyjechali przedstawiciele 50 firm z naszego kraju. Na obu wydarzeniach zorganizowane zostały stoiska narodowe. W październiku odbył się Gitex Technology Week – to jedne z największych i najbardziej prestiżowych na świecie targów prezentujących innowacje oraz najciekawsze rozwiązania z obszaru nowych technologii, IT i elektroniki. Uczestniczyło w nich 116 polskich firm i była to największa narodowa reprezentacja wśród wszystkich krajów.

Poza tym w pawilonie Polski odbyło się ponad 20 konferencji i seminariów biznesowych. Organizowane były one bezpośrednio przez PAIH, ale także przez regiony, firmy partnerskie i międzynarodowe organizacje w ramach współpracy z pawilonem Polski. Warto dodać, że reprezentujący nasz kraj zdobył nagrodę „The Best Large Pavilion” w konkursie World Expo Awards. Natomiast Biuro Wystaw Światowych przyznało mu srebrną nagrodą za aranżację wnętrz w kategorii pawilonów średniej wielkości. W ciągu sześciu miesięcy pawilon Polski odwiedziło ponad 1,5 miliona osób.