Faktoring wieloczynnościowy

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2016-09-26 22:00

Faktoring przydaje się zarówno przedsiębiorcom, którzy mają problemy ze spływem należności, jak i tym, którzy chcą zwiększyć obroty swoich firm.

Faktoring jest narzędziem finasowym, które pomaga przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności. Nie dotyczy to tylko firm, które mają problemy z wypłacalnością, lecz także tych, które nie borykają się z kłopotami, ale chcą mieć jeszcze większe obroty. — Faktoring to usługa, którą można dopasować do aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa. Jest przydatna zarówno w czasach stabilizacji ekonomicznej jak i dekoniunktury — mówi Stanisław Atanasow, prezes Eurofactor Polska. Faktoring jest adresowany do wszystkich przedsiębiorców, którzy sprzedają swoje towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. Czas oczekiwania

na uregulowanie faktur może okazać się zbyt długi i wpędzić firmy w problemy z wypłacalnością. Faktoring umożliwia wymianę należności na gotówkę. — Ta usługa zabezpiecza przedsiębiorców przed utratą płynności spowodowaną długimi terminami płatności — wyjaśnia Stanisław Atanasow. Schemat jest prosty — faktor nabywa od przedsiębiorcy faktury za wykonane usługi czy przekazane towary, a w zamian udziela niezbędnego finansowania. Oznacza to natychmiastowy wpływ gotówki na konto firmy. Dodatkową zaletą jest to, że w przypadku faktoringu, zasilenie jest dopasowane do cyklu sprzedaży klienta. Tego udogodnienia nie mają firmy, które decydują się np. na kredyt bankowy.

— Ponadto faktor, oprócz finansowania, zapewnia administrowanie i zarządzanie wierzytelnościami, a więc monitoruje spłaty spływające od odbiorców. W razie konieczności kontaktuje się z odbiorcami i przypomina o terminie spłaty,

a w skrajnych przypadkach, po uzgodnieniu z klientem może dochodzić uregulowania wierzytelności od odbiorców, nawet na drodze sądowej — komentuje Stanisław Atanasow. O uniwersalności faktoringu świadczy również to, że dostęp do usługi nie jest ograniczony tylko do grupy przedsiębiorców, którzy borykają się z problemami finansowymi. Również firmy, które świetnie sobie radzą, mogą sięgnąć po takie narzędzie po to, by szło im jeszcze lepiej. Wówczas jest on skutecznym narzędziem finansowania dynamicznego wzrostu sprzedaży. — Faktoring można traktować również jako alternatywne źródło finansowania bieżącej działalności — stwierdza Marcin Kopciara, dyrektor departamentu produktów firmowych w Open Finance. Niezależnie od tego, czy firma sięga po faktoring z powodu kłopotów z wypłacalnością czy w celu podkręcenia swoich obrotów, musi uważnie dobrać rodzaj usługi, który najlepiej odpowie na jej aktualne potrzeby.

— Wybór rodzaju faktoringu powinien być poprzedzony analizą konkretnego przypadku. Pod uwagę należy wziąć takie czynniki, jak np. rodzaj prowadzonej działalności, liczba klientów i historia współpracy z nimi, sposób pozyskiwania należności — wylicza Stanisław Atanasow. Rosnąca popularność faktoringu sprawia, że zarówno instytucje bankowe, jak i pozabankowe, prześcigają się w wysuwaniu propozycji kierowanych do różnych grup odbiorców, a nawet konkretnych przypadków.

— Coraz więcej instytucji finansowych i pośredników na bieżąco analizuje sytuację klienta i dobiera dla niego optymalne rozwiązanie — zauważa Marcin Kopciara. Najbardziej podstawowy podział to ten na factoring pełny i niepełny. Usługa faktoringowa jest niepełna wtedy, gdy instytucja kupuje wierzytelności przedsiębiorcy z możliwością regresu w stosunku do niego w razie niewypłacalności kontrahenta.

W takiej sytuacji, w razie niewypłacalnościdłużnika, przedsiębiorca jest zobowiązany do dokonania zapłaty firmie faktoringowej. W przypadku faktoringu pełnego faktor nie tylko finansuje należności, lecz także przejmuje ryzyko niewypłacalności kontrahenta. Przedsiębiorcy mają również możliwość skorzystania z faktoringu globalnego, czyli faktoringu bez przejęcia ryzyka niewypłacalności kontrahenta, który dotyczy wszystkich wierzytelności wystawionych zaakceptowanym kontrahentom. To klient decyduje, które faktury przesyła do finansowania.

— W przypadku faktoringu globalnego klient dostaje informację o jakości wystawianych przez siebie faktur oraz współpracujących kontrahentów — dodaje Marcin Kopciara. Do wyboru jest jeszcze faktoring odwrotny, czyli usługa, będąca zamiennikiem dla kredytu, dzięki której przedsiębiorca zyskuje dodatkowy czas na zapłatę swoich zobowiązań. © Ⓟ