Finowie i Norwegowie nie zbudują kolei arktycznej

  • DI
opublikowano: 13-02-2019, 22:00

Budowa trasy kolejowej z fińskiego Rovaniemi do norweskiego portu Kirkenes nad Morzem Barentsa byłaby nierentowna — wynika z analizy przygotowanej przez przedstawicieli Finlandii i Norwegii.

Aby pokryć koszty utrzymania linii arktycznej „wolumen przewozów towarowych w skali roku musiałby być na poziomie 2,5 mln ton”. Osiągnięcie takiej wielkości jest obecnie „nierealne” bez znaczących zmian w obrocie handlowym czy w kosztach różnego rodzaju transportu. Wskazano również, że ze względu na rozwój turystyki na obszarze Laponii projekty ułatwiające podróżowanie na te tereny i dalej do strefy arktycznej byłyby „pożądane”, ale z wpływów z turystyki budowa trasy nie zostałaby sfinansowana ani „turystyka nie jest wystarczającą podstawą” dla tego projektu.

Trasa arktyczna miała być alternatywną drogą dla fińskiego eksportu i importu, a przez niezamarzające porty Morza Arktycznego otworzyłyby się nowe połączenia z Atlantykiem i szlakiem północno-wschodnim. Na południu trasa połączyłaby się z europejską siecią kolejową, w tym z Rail Baltica, przez planowany tunel podwodny między Tallinem a Helsinkami. Według założeń mająca 450 km długości linia z Rovaniemi do Kirkenes miała kosztować 3 mld EUR (większość po stronie fińskiej), a być gotowa do 2030 r. Zadaniem fińsko-norweskiej grupy ds. projektu kolei arktycznej była także jego ocena pod względem kwestii środowiskowych oraz na zamieszkującą tereny Laponii rdzenną ludność — Saamów. Zdaniem fińskiego parlamentu Saamów, trasa kolejowa wpłynęłaby na zanieczyszczenie krajobrazu oraz hodowlę reniferów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu