Firmy potrzebują systemów zarządzania

Justyna Płudowska
14-06-2006, 00:00

Polskie przedsiębiorstwa z powodzeniem wdrażają wymagania obowiązujących norm. Certyfikacja systemu zarządzania jakością

staje się coraz powszechniejsza.

Jakość jest uznawana za najważniejszy atut w konkurencji rynkowej. Krajowe firmy coraz częściej postrzegają doskonalenie jako drogę do sukcesu. Tendencja ta wynika zarówno z chęci podniesienia poprzeczki w zarządzaniu fiirmą, jak i konieczności rynkowej. Certyfikaty są wymagane w przetargach przy zamówieniach publicznych oraz w przypadku nawiązywania współpracy z zagranicznymi kontrahentami.

Wdrożenia

Wciąż największą przeszkodą na etapie wdrażania jest brak zrozumienia konieczności modyfikacji systemów wśród pracowników firm. Zarówno konsultanci, jak i audytorzy wewnętrzni wyszczególniają powtarzające się problemy, wynikające z przyzwyczajeń.

— Odejście pracowników różnego szczebla zarządzania od myślenia organizacyjno-pionowego na rzecz myślenia procesowo-poziomego oraz niedostateczne zaangażowanie najwyższego kierownictwa stanowiły największą przeszkodę przy implementacji systemów. Należy również zwracać uwagę na mądre wdrażanie. Nakładanie się zmian wynikających z wymagań różnych norm wprowadzanych w tym samym czasie powoduje zniechęcenie pracowników — podkreśla Marek Karpiński, pełnomocnik dyrektora ds. wdrażania systemów zarządzania w firmie PERN Przyjaźń w Płocku.

System obejmujący wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa może zapewnić mu sukces w walce z konkurencją. Dlatego też coraz bardziej popularne są integracje systemów. W zależności od specyfiki firmy decydują się na ten krok już w początkowej fazie, jako rozwiązanie kompleksowe, lub też zachęcone sprawnym wdrożeniem i posiadanym doświadczeniem rozbudowują system.

— Najłatwiej wdraża się normy najpopularniejsze, przede wszystkim ze względu na dostępną fachową pomoc, szkolenia i literaturę — mówi Marek Karpiński.

Za dominujące można uznać połączenie ISO 9001:2000 i ISO 14001 oraz 9001:2000 i HACCP. Jedynie kilka procent organizacji posiada certyfikat ISO 14001, nie mając certyfikatu ISO 9001:2000.

Tendencje się nie zmieniają

Najpopularniejszą certyfikowaną normą jest niezmiennie ISO 9001: 2000. Drugi pod względem zainteresowania wśród przedsiębiorców to system zarządzania środowiskiem ISO 14001:2004. Nowością jest ISO 27001:2005 (wcześniej BS 7799:2-2002), czyli system zarządzania bezpieczeństwem informacji. Według jednostek certyfikujących, Polska utrzymuje się w ogólnej tendencji w Euro- pie Środkowo-Wschodniej, czyli znacznego wzrostu (średnio 20 proc.). Nie można stwierdzić, że zainteresowanie którąś z norm zdecydowanie zmalało.

— Większe zmiany na polskim rynku spowoduje utrzymujący się kierunek tworzenia na bazie ISO 9000 standardów sektorowych, jak np. dla motoryzacji TS 16949, dla bezpieczeństwa żywności ISO 22000, dla przemysłu lotniczego AS 9100 oraz nowych standardów, takich jak BRC i IFS, wymaganych przez sieci hipermarketów — twierdzi Stanisław Pater, dyrektor zarządzający ds. certyfikacji TÜV Nord Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Justyna Płudowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Firmy potrzebują systemów zarządzania