Firmy tytoniowe wygrały z KE

Krzysztof Maciejewski
opublikowano: 2000-10-06 00:00

Firmy tytoniowe wygrały z KE

Przynajmniej na razie nie będzie zakazu reklamy papierosów w Unii Europejskiej. Wszystko wskazuje na to, że antynikotynowe prawo zostanie jednak znowelizowane.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości anulował wczoraj prawo zakazujące reklamy wyrobów tytoniowych. Według dyrektywy z 1998 roku, niemal całkowity zakaz reklamy papierosów na terenie UE miał obowiązywać od 2006 roku. Wcześniej Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), nadzorująca sporty motorowe, dobrowolnie zadeklarowała wprowadzenie restrykcji ograniczających sponsoring koncernów tytoniowych na imprezach.

Chociaż decyzja trybunału jest ciosem dla unijnej polityki zdrowotnej, szefowie koncernów tytoniowych i reklamodawcy odetchnęli z ulgą. Wyrok trybunału nie był dla nikogo zaskoczeniem.

— Trybunał pokazał Komisji Europejskiej czerwoną kartkę. Legalne produkty będą mogły być reklamowane — ocenia Volker Nickel, rzecznik ZAW, niemieckiego stowarzyszenia agencji reklamowych.

Druga strona konfliktu zachowuje na razie spokój.

— ETS postanowił odrzucić najlepszy sposób uporania się z plagą palenia. Na szczęście sędziowie pozostawili kilka otwartych furtek, które umożliwią w przyszłości ograniczenie promocji tytoniu — uważa Beate Gminder, rzeczniczka unijnego komisarza ds. zdrowia.

— Mamy nadzieję, że Komisja Europejska przestudiuje treść dyrektywy punkt po punkcie i przedstawi nowy projekt jeszcze przed Bożym Narodzeniem — dodaje Clive Bates, szef antynikotynowej organizacji ASH.

W tym miesiącu w Genewie spotkają się przedstawiciele 150 krajów, by debatować nad przyszłością nikotynowej reklamy. Oczekiwane jest podpisanie układu, którego celem ma być ograniczenie palenia papierosów w skali globalnej. Może się więc okazać, że triumf producentów tytoniu nie będzie trwał długo.