Firmy z rynku AGD i RTV powiększają eksport

Piotr Krakowiak
15-12-2000, 00:00

Piotr Krakowiak: Firmy z rynku AGD i RTV powiększają eksport

Polski sektor AGD i RTV pod względem jakości i atrakcyjności oferty dorównuje już wzorcom z Zachodu. Polacy mogą wybierać spośród ponad 300 marek sprzętu AGD i RTV. Branża daje zatrudnienie bezpośrednio ponad 55 tys. osób. Blisko 30 tys. pracuje w sektorze handlu i usług. Sprzedaż wszelkiego asortymentu wyrobów oraz usług w 1999 r. wyniosła 2,4-2,6 mld USD, w tym: sprzętu chłodniczego około 400 mln USD, pralniczego 350 mln USD, grzewczego 190 mln USD. W przypadku RTV — sprzętu wizyjnego około 650 mln USD, sprzętu audio 390 mln USD.

Światowe firmy prowadzące działalność w sektorze elektronicznym zainwestowały w naszym kraju ponad 1 518,4 mln USD. Dynamicznie rozwijają się również firmy oparte na prywatnym polskim kapitale. Dostarczają one ponad 70 proc. produkcji sprzedanej i blisko 85 proc. eksportu. Największą pozycję eksportową stanowią telewizory, których produkcja w 1999 r. przekroczyła liczbę 5100 tys. sztuk i była większa o 15,8 proc. niż w roku 1998. Wartość eksportu wyniosła blisko 545 mln USD i odznaczała się 6,7-proc. przyrostem w stosunku do roku 1998.

Dobrą kondycją cieszy się także sektor AGD. Mimo potężnej ekspansji światowych potentatów, polskie marki mają się czym pochwalić. Wrocławski Polar nie tylko wiedzie prym na polskim rynku urządzeń chłodniczych i pralniczych, ale też coraz więcej eksportuje. Mastercook Wrozamet odmłodził park maszynowy. W tym roku kolejną fabrykę — tym razem pralek — otworzyła Amica, która dobrze radzi sobie na zagranicznych rynkach, eksportując towar za ponad 207 mln zł. Zelmer robi furorę za granicą — w tym na zdominowanym przez Philipsa rynku holenderskim. Eksportuje 1/3 produkcji za sumę blisko 140 mln zł.

W przypadku handlu i usług asortymentem AGD i RTV sytuacja jest zupełnie inna. W 1995 roku zarejestrowanych było w kraju 12 979 podmiotów gospodarczych związanych z rynkiem AGD i RTV. W 1999 — już tylko 7958. W latach 1989-99, w obecnym województwie mazowieckim zagraniczne inwestycje osiągnęły kwotę około 4,5 mln USD. Udział sklepów z kapitałem zagranicznym w liczbie sklepów ogółem (jest ich w Polsce ~ 450 200) wynosi 0,56 proc. Blisko 19 proc. z nich (~86 180) to sklepy przemysłowe.

Na sektor AGD i RTV (specjalistyczny) przypada 4500 placówek. Z punktu widzenia udziałów w rynku: 4,5 proc. ogólnej sprzedaży odbywa się w sklepach z kapitałem zagranicznym (głównie hipermarkety i sieci). Jednak ekspansja tego kapitału w sektor handlu i usług zmienia te proporcje w sposób dynamiczny. Na przykład Geant (grupa Casino) i Auchan zainwestowały w Polsce w budowę hipermarketów blisko 280 mln USD. Jedynej skutecznej metody na przetrwanie polscy handlowcy upatrują w konsolidacji sił i środków na rynkach lokalnych. Takie inicjatywy, jak Polska Sieć Handlowa Unia-Detal, sieć Mars, wspólne przedsięwzięcia firm Havo i Dukat Service czy pierwsza sieć franchisingowa Awans, zapowiadają się na przedsięwzięcia dalekosiężne i idące w dobrym kierunku.

Piotr Krakowiak jest dyrektorem do spraw analiz Platform Group

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Krakowiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Firmy z rynku AGD i RTV powiększają eksport