Powietrze, oświetlenie czy ergonomiczne meble w biurze mogą lepiej służyć zdrowiu niż te we własnym mieszkaniu. a
Współczesne biura coraz częściej są projektowane z myślą o potrzebach
pracowników i rodzajach pracy, jaką oni wykonują. Biznes stara się także
nadążać za zmianami na konkurencyjnym rynku, nowinkami technologicznymi
itp.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Powietrze, oświetlenie czy ergonomiczne meble w biurze mogą lepiej służyć zdrowiu niż te we własnym mieszkaniu. a
Współczesne biura coraz częściej są projektowane z myślą o potrzebach
pracowników i rodzajach pracy, jaką oni wykonują. Biznes stara się także
nadążać za zmianami na konkurencyjnym rynku, nowinkami technologicznymi
itp.
— Nowoczesny pracownik musi być elastyczny i szybko się adaptować do
zmian. Podobnej elastyczności wymaga jednak od pracodawcy, który ma mu
zapewnić warunki do komfortowej i efektywnej pracy — uważa Izabela
Szczurska, menedżer ds. rekrutacji i employer brandingu w PwC.
Tempo i nieprzewidywalność zmian rynkowych wpływają na upowszechnianie
się nowych, bardziej elastycznych sposobów pracy. Obok tradycyjnych
modeli organizacyjnych coraz częściej mamy do czynienia np. z
organizacją projektową.
— Realizację projektów muszą wspierać biura oferujące różne sposoby
pracy: indywidualną wymagającą skupienia, pracę w zespołach i kreatywną,
do której potrzebne są miejsca do prowadzenia eksperymentów i burzy
mózgów — mówi Izabela Szczurska.
Pomysł, by urządzać biura tak, by lepiej służyły pracownikom, pojawił
się z jednej strony z powodu ich oczekiwań, a z drugiej — z powodu coraz
większych trudności w znajdowaniu rąk (a zwłaszcza mózgów!) do pracy.
Według PwC do 2025 r. w Polsce może brakować 1,5 mln pracowników. Chodzi
też o wydajność. Jak zauważa Alicja Kuczera, dyrektor zarządzająca
Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC, słaby stan
zdrowia i niskie poczucie komfortu pracowników negatywnie wpływają na
osiągane przez nich indywidualne wyniki oraz produktywność organizacji.
— Około 90 proc. kosztów operacyjnych firm wiąże się z ludźmi, a
pozostałe 10 proc. to koszty wynajmu i energii. Z tego rachunku wynika,
że nawet niewielka poprawa zdrowia i komfortu pracowników może mieć
bezpośrednie przełożenie na wynik finansowy firmy — twierdzi Alicja
Kuczera.
Doświadczenia pracowników
Wpływ na nasze doświadczenia jako pracowników (tzw. employee experience)
mają przede wszystkim: łatwy dojazd środkami komunikacji publicznej i
wystarczająca liczba miejsc parkingowych oraz udogodnienia dla
przyjeżdżających do pracy na rowerze. W pomieszczeniach z kolei ważne są
rozwiązania akustyczne wyciszające hałas oraz dostęp do światła
dziennego i czystego powietrza (dzięki filtrom w systemach wentylacji i
klimatyzacji czystszego nawet niż tzw. świeże powietrze). Na uznanie
pracowników mogą liczyć biura umożliwiające korzystanie z nowoczesnych
technologii, zapewniające udogodnienia takie jak kuchnia, bufet, sklep
czy punkty usługowe, a przy tym estetyczne.
— Ludzie oczekują od miejsc pracy wspaniałych doświadczeń. Z badań
Genslera wynika, że pracownicy, którzy takie mają, są bardziej
zaangażowani, utożsamiają się z kulturą organizacyjną firmy, mają dobre
relacje z kolegami z pracy i osiągają lepsze wyniki. Jednocześnie firmy,
których pracownicy są najbardziej zaangażowani, uzyskują w badaniach
Gallupa o 21 proc. wyższe zyski, o 41 proc. niższą absencję i o 10 proc.
większą lojalność klientów niż pozostałe — wymienia Joanna Kotzian,
założycielka Well.hr.
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Jak się zmieniać?
Doświadczeniom pracowników polskich firm wyniesionym z miejsc pracy
poświęcono raport PLGBC „Zdrowe zielone biura”. Na brak różnorodnej
przestrzeni, która przyczynia się do polepszenia koncentracji,
podniesienia współpracy i kreatywności, narzekało 31 proc. badanych.
Według 39 proc. osób ich miejsce pracy nie zapewniało poczucia
prywatności. Hałas w biurze doskwierał jednemu na trzech ankietowanych,
a niedostatek zieleni odczuwało 54 proc. Gorsze wyniki odnotowano w
biurowcach sprzed 2007 r., w budynkach nieposiadających eko-
-certyfikatów (np. BREEAM, LEED) i w przestrzeniach open space
(szczególnie tych bez przegród). Jak widać, jest duże pole do poprawy
doświadczeń pracowników w miejscu pracy, a co za tym idzie — ich
produktywności i w rezultacie wyników biznesowych firm. Każdą zmianę
biura na nowe czy remont dotychczasowego można połączyć z poprawą
komfortu, jaką oferuje ta przestrzeń.
— W nowych biurach wydzielane są liczne salki do pracy projektowej,
spotkań, a nawet małe przestrzenie do rozmów w cztery oczy lub rozmów
telefonicznych. Te rozwiązania z jednej strony zmniejszają hałas w całym
biurze, a z drugiej — zwiększają poczucie prywatności i różnorodność
przestrzeni — mówi Joanna Kotzian.
Dobre praktyki
Przykładów różnorodnej przestrzeni dostarcza m.in. nowe biuro Coca-Cola
HBC Polska. Warszawska siedziba firmy oferuje ponad 70 pomieszczeń na
formalne i mniej formalne spotkania — od budek telefonicznych i małych
pokoi na szybkie, spontaniczne rozmowy bez konieczności rezerwacji po
dużą salę konferencyjną (223 m kw.), którą za pomocą ścian mobilnych
można podzielić na cztery mniejsze. Pracownicy mogą korzystać z dwóch
tarasów do wypoczynku i posiłków na świeżym powietrzu, a na zewnątrz w
obrębie kompleksu Business Garden także z boiska do siatkówki i
koszykówki, fitness clubu i terenów zielonych. Natomiast Colliers
International zadbał m.in. o odpowiednie oświetlenie i akustykę biura.
— W naszej siedzibie wszystkie stanowiska pracy znajdują się przy
oknach, co zapewnia optymalne oświetlenie, natomiast w ciemniejszych
częściach biura umieściliśmy salki spotkań. Akustykę w całej tej
przestrzeni poprawiają materiały dźwiękochłonne, np. korkowe przegrody,
sufity mineralne, tapicerowane meble czy wykładzina na ścianach — mówi
Małgorzata Michalczyk, dyrektor administracji w Colliers International.
W biurze firmy BuroHappold w Warszawie dzięki czujnikom dwutlenku węgla
i systemowi dynamicznego rozdziału powietrze kierowane jest zawsze tam,
gdzie aktualnie przebywa najwięcej osób. W odpowiednim dla każdego
pracownika uregulowaniu foteli i biurek pomagał ekspert z dziedziny
ergonomii. To biuro jako pierwsze w Polsce uzyskało certyfikat WELL,
przyznawany przestrzeniom spełniającym bardzo wysokie wymagania
prozdrowotne.