Czytasz dzięki

Firmy zadbają o komfort w pracy

opublikowano: 30-01-2020, 22:00

Powietrze, oświetlenie czy ergonomiczne meble w biurze mogą lepiej służyć zdrowiu niż te we własnym mieszkaniu. a

Współczesne biura coraz częściej są projektowane z myślą o potrzebach pracowników i rodzajach pracy, jaką oni wykonują. Biznes stara się także nadążać za zmianami na konkurencyjnym rynku, nowinkami technologicznymi itp.

— Nowoczesny pracownik musi być elastyczny i szybko się adaptować do zmian. Podobnej elastyczności wymaga jednak od pracodawcy, który ma mu zapewnić warunki do komfortowej i efektywnej pracy — uważa Izabela Szczurska, menedżer ds. rekrutacji i employer brandingu w PwC.

Tempo i nieprzewidywalność zmian rynkowych wpływają na upowszechnianie się nowych, bardziej elastycznych sposobów pracy. Obok tradycyjnych modeli organizacyjnych coraz częściej mamy do czynienia np. z organizacją projektową.

— Realizację projektów muszą wspierać biura oferujące różne sposoby pracy: indywidualną wymagającą skupienia, pracę w zespołach i kreatywną, do której potrzebne są miejsca do prowadzenia eksperymentów i burzy mózgów — mówi Izabela Szczurska.

Pomysł, by urządzać biura tak, by lepiej służyły pracownikom, pojawił się z jednej strony z powodu ich oczekiwań, a z drugiej — z powodu coraz większych trudności w znajdowaniu rąk (a zwłaszcza mózgów!) do pracy. Według PwC do 2025 r. w Polsce może brakować 1,5 mln pracowników. Chodzi też o wydajność. Jak zauważa Alicja Kuczera, dyrektor zarządzająca Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC, słaby stan zdrowia i niskie poczucie komfortu pracowników negatywnie wpływają na osiągane przez nich indywidualne wyniki oraz produktywność organizacji.

— Około 90 proc. kosztów operacyjnych firm wiąże się z ludźmi, a pozostałe 10 proc. to koszty wynajmu i energii. Z tego rachunku wynika, że nawet niewielka poprawa zdrowia i komfortu pracowników może mieć bezpośrednie przełożenie na wynik finansowy firmy — twierdzi Alicja Kuczera.

Doświadczenia pracowników

Wpływ na nasze doświadczenia jako pracowników (tzw. employee experience) mają przede wszystkim: łatwy dojazd środkami komunikacji publicznej i wystarczająca liczba miejsc parkingowych oraz udogodnienia dla przyjeżdżających do pracy na rowerze. W pomieszczeniach z kolei ważne są rozwiązania akustyczne wyciszające hałas oraz dostęp do światła dziennego i czystego powietrza (dzięki filtrom w systemach wentylacji i klimatyzacji czystszego nawet niż tzw. świeże powietrze). Na uznanie pracowników mogą liczyć biura umożliwiające korzystanie z nowoczesnych technologii, zapewniające udogodnienia takie jak kuchnia, bufet, sklep czy punkty usługowe, a przy tym estetyczne.

— Ludzie oczekują od miejsc pracy wspaniałych doświadczeń. Z badań Genslera wynika, że pracownicy, którzy takie mają, są bardziej zaangażowani, utożsamiają się z kulturą organizacyjną firmy, mają dobre relacje z kolegami z pracy i osiągają lepsze wyniki. Jednocześnie firmy, których pracownicy są najbardziej zaangażowani, uzyskują w badaniach Gallupa o 21 proc. wyższe zyski, o 41 proc. niższą absencję i o 10 proc. większą lojalność klientów niż pozostałe — wymienia Joanna Kotzian, założycielka Well.hr.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Jak się zmieniać?

Doświadczeniom pracowników polskich firm wyniesionym z miejsc pracy poświęcono raport PLGBC „Zdrowe zielone biura”. Na brak różnorodnej przestrzeni, która przyczynia się do polepszenia koncentracji, podniesienia współpracy i kreatywności, narzekało 31 proc. badanych. Według 39 proc. osób ich miejsce pracy nie zapewniało poczucia prywatności. Hałas w biurze doskwierał jednemu na trzech ankietowanych, a niedostatek zieleni odczuwało 54 proc. Gorsze wyniki odnotowano w biurowcach sprzed 2007 r., w budynkach nieposiadających eko- -certyfikatów (np. BREEAM, LEED) i w przestrzeniach open space (szczególnie tych bez przegród). Jak widać, jest duże pole do poprawy doświadczeń pracowników w miejscu pracy, a co za tym idzie — ich produktywności i w rezultacie wyników biznesowych firm. Każdą zmianę biura na nowe czy remont dotychczasowego można połączyć z poprawą komfortu, jaką oferuje ta przestrzeń.

— W nowych biurach wydzielane są liczne salki do pracy projektowej, spotkań, a nawet małe przestrzenie do rozmów w cztery oczy lub rozmów telefonicznych. Te rozwiązania z jednej strony zmniejszają hałas w całym biurze, a z drugiej — zwiększają poczucie prywatności i różnorodność przestrzeni — mówi Joanna Kotzian.

Dobre praktyki

Przykładów różnorodnej przestrzeni dostarcza m.in. nowe biuro Coca-Cola HBC Polska. Warszawska siedziba firmy oferuje ponad 70 pomieszczeń na formalne i mniej formalne spotkania — od budek telefonicznych i małych pokoi na szybkie, spontaniczne rozmowy bez konieczności rezerwacji po dużą salę konferencyjną (223 m kw.), którą za pomocą ścian mobilnych można podzielić na cztery mniejsze. Pracownicy mogą korzystać z dwóch tarasów do wypoczynku i posiłków na świeżym powietrzu, a na zewnątrz w obrębie kompleksu Business Garden także z boiska do siatkówki i koszykówki, fitness clubu i terenów zielonych. Natomiast Colliers International zadbał m.in. o odpowiednie oświetlenie i akustykę biura.

— W naszej siedzibie wszystkie stanowiska pracy znajdują się przy oknach, co zapewnia optymalne oświetlenie, natomiast w ciemniejszych częściach biura umieściliśmy salki spotkań. Akustykę w całej tej przestrzeni poprawiają materiały dźwiękochłonne, np. korkowe przegrody, sufity mineralne, tapicerowane meble czy wykładzina na ścianach — mówi Małgorzata Michalczyk, dyrektor administracji w Colliers International.

W biurze firmy BuroHappold w Warszawie dzięki czujnikom dwutlenku węgla i systemowi dynamicznego rozdziału powietrze kierowane jest zawsze tam, gdzie aktualnie przebywa najwięcej osób. W odpowiednim dla każdego pracownika uregulowaniu foteli i biurek pomagał ekspert z dziedziny ergonomii. To biuro jako pierwsze w Polsce uzyskało certyfikat WELL, przyznawany przestrzeniom spełniającym bardzo wysokie wymagania prozdrowotne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane