Urzędnicy skarbowi zajęli konta spółki utrzymującej A2 do Warszawy. Jej udziałowcy zdobyli kontrakt na kolejne lata
Firmy mające kontrakty na utrzymanie szybkich tras od kilku lat
dyskutują z przedstawicielami resortu infrastruktury i Generalną
Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), jak rozwiązać problem
rozliczeń podatkowych. Zgodnie ze specyfikacjami GDDKiA, wiele
wykonywanych robót opodatkowano dwiema stawkami VAT — 8 i 23 proc.
Resort finansów uznał jednak, że VAT od wieloletnich umów na kompleksowe
utrzymanie powinien wynosić 23 proc. Rozliczenia sprzed lat kwestionuje
obecnie fiskus.
Szlaban na A2
Jednej z firm — Autostradzie Mazowieckiej (AM), utrzymującej A2 od
granicy województwa do podwarszawskiego węzła Konotopa oraz drogi w
rejonie Ożarowa Mazowieckiego — zablokował właśnie konta.
— Uniemożliwia to realizację zadań wynikających z umowy — nie ma
możliwości zapłaty za materiały niezbędne do napraw drogowych czy
czyszczenia ulic, zakupu soli niezbędnej do utrzymania nawierzchni w
zbliżającym się okresie zimowym itd. To może mieć tragiczne następstwa,
doprowadzić do sytuacji zagrażających użytkownikom — mówi Barbara
Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa
(OIGD), którą udziałowcy AM poprosili o wsparcie.
Nowy — stary
AM jest spółką celową założoną przez firmy Planeta i Wardex. Jako ich
podwykonawca świadczy m.in. usługi utrzymania A2. Termin realizacji
kontraktu upływa w listopadzie. GDDKiA 11 września 2018 r. wyłoniła
następcę, który przez kolejne lata będzie utrzymywać nie tylko
podwarszawski odcinek A2, lecz także odcinki dróg S2, S8 oraz S79 w
stolicy. Zwyciężyło konsorcjum, którego członkami są … Wardex, Planeta i
Dróg–Pol. W Planecie jednak urzędnicy skarbowi także już zakwestionowali
zasady rozliczania VAT w dotychczas realizowanych kontraktach. Barbara
Dzieciuchowicz uważa, że jeśli przedsiębiorcy nie uzgodnią z fiskusem i
GDDKiA, jak rozwiązać problem podatkowych rozliczeń, firmy, które
zdobyły nowy kontrakt także mogą mieć kłopoty, co wpłynie na wykonanie
umowy w kolejnych latach. W efekcie także GDDKiA może mieć problem z
zachowaniem bezpieczeństwa na swoich trasach nie tylko obecnie, lecz
także w przyszłości.
— Prowadzimy rozmowy z wykonawcą, by dokończyć i rozliczyć bieżący
kontrakt oraz rozwiązać problemy rozliczeń w umowach zawieranych w
minionych latach. Mamy nadzieję, że uda się je sfinalizować jeszcze w
tym roku. Rozmawiamy też z firmami o działaniach, które ograniczą ryzyko
wykonania umów w przyszłości — mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Nowe umowy są opodatkowane 23-proc. stawką VAT, ale ich wykonawcy mogą
mieć finansowe problemy z powodu rozliczania wcześniejszych kontraktów.
Resort finansów podkreśla od wielu miesięcy, że jego interpretacja
podatkowa jest znana od 2014 r., strony mogły się więc do niej
zastosować. Kontrole zaczęły się jednak po tym terminie, a umowy
podpisano przed jej wydaniem. Do tej pory nie uzgodniono, jak zmienić
ich zapisy i rozliczyć wadliwie naliczane podatki. Przedstawiciele
Planety twierdzą nawet, że nadal wystawiają faktury z 8-proc. stawką
VAT. Podobnie robi AM. Przedsiębiorcy wiedzą, że mogą zakwestionować je
urzędnicy skarbowi, ale uważają, że bieżące kontrakty nie pozwalają
zmienić wskaźnika. © Ⓟ