Francja zmienia zasady subsydiów dla aut EV. Wyklucza chińskie

Alicja Skiba
opublikowano: 2023-12-14 16:24

Francja przedstawiła listę pojazdów elektrycznych kwalifikujących się do dotacji, które mogą wynieść nawet 7 tys. EUR. Warunkiem jest, żeby wpływ aut na środowisko był znikomy. W konsekwencji wykluczono większość modeli wyprodukowanych w Chinach - przekazał w czwartek Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

“Nie będziemy już subsydiować pojazdów, które emitują zbyt dużo CO2” - poinformował w oświadczeniu Bruno Le Maire, francuski minister finansów. “Producenci samochodów będą zachęcani do dekarbonizacji swoich procesów produkcyjnych, aby uzyskać dostęp do premii” - dodał.

Auta z Chin poza listą

Od piątku Francja będzie oferowała rabat oparty na dochodach gospodarstw domowych na samochody kosztujące poniżej 47 tys. EUR. Władze usiłują wesprzeć lokalną produkcję aut bezemisyjnych i ich komponentów.

Niektóre z samochodów zakwalifikują się też do sponsorowanego przez rząd programu leasingowego oferującego samochody nawet za 150 EUR miesięcznie dla gospodarstw domowych o niższych dochodach.

Lista kwalifikujących się pojazdów obejmuje m.in. Model Y Tesli wyprodukowany w Niemczech oraz samochody premium Mercedes-Benz i BMW. Nie zakwalifikowały się ich tańsze odpowiedniki wyprodukowane w Chinach, jak Dacia Spring Renaulta, MG4 SAICA Motor oraz SUV iX3 BMW. Na liście nie znalazł się także wykonany w Chinach i USA Model 3 firmy Elona Muska.

Dochodzenie UE

Produkowane w Chinach samochody elektryczne zostawiają większy ślad węglowy. Unia Europejska wszczęła w sprawie nieuczciwych dotacji dla rozwijającego się chińskiego przemysłu pojazdów EV. Wspólnota chce zapobiec wojnie celnej.