“Nie będziemy już subsydiować pojazdów, które emitują zbyt dużo CO2” - poinformował w oświadczeniu Bruno Le Maire, francuski minister finansów. “Producenci samochodów będą zachęcani do dekarbonizacji swoich procesów produkcyjnych, aby uzyskać dostęp do premii” - dodał.
Auta z Chin poza listą
Od piątku Francja będzie oferowała rabat oparty na dochodach gospodarstw domowych na samochody kosztujące poniżej 47 tys. EUR. Władze usiłują wesprzeć lokalną produkcję aut bezemisyjnych i ich komponentów.
Niektóre z samochodów zakwalifikują się też do sponsorowanego przez rząd programu leasingowego oferującego samochody nawet za 150 EUR miesięcznie dla gospodarstw domowych o niższych dochodach.
Lista kwalifikujących się pojazdów obejmuje m.in. Model Y Tesli wyprodukowany w Niemczech oraz samochody premium Mercedes-Benz i BMW. Nie zakwalifikowały się ich tańsze odpowiedniki wyprodukowane w Chinach, jak Dacia Spring Renaulta, MG4 SAICA Motor oraz SUV iX3 BMW. Na liście nie znalazł się także wykonany w Chinach i USA Model 3 firmy Elona Muska.
Dochodzenie UE
Produkowane w Chinach samochody elektryczne zostawiają większy ślad węglowy. Unia Europejska wszczęła w sprawie nieuczciwych dotacji dla rozwijającego się chińskiego przemysłu pojazdów EV. Wspólnota chce zapobiec wojnie celnej.