Francuski Bank Pocztowy - silna konkurencja dla banków komercyjnych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 09-01-2006, 10:31

Polski Bank Pocztowy nie ma jeszcze umowy o współpracy z Pocztą Polską. Tymczasem w ostatnich dniach rozpoczął działalność jako odrębna instytucja - ale współpracująca z Pocztą - francuski Bank Pocztowy (la Banque Postale), który we Francji jest największą konkurencją dla detalicznych banków komercyjnych.

Polski Bank Pocztowy nie ma jeszcze umowy o współpracy z Pocztą Polską. Tymczasem w ostatnich dniach rozpoczął działalność jako odrębna instytucja - ale współpracująca z Pocztą - francuski Bank Pocztowy (la Banque Postale), który we Francji jest największą konkurencją dla detalicznych banków komercyjnych. 

    Polski Bank Pocztowy nie musi być wydzielany z działalności pocztowej, jest odrębnym podmiotem. Nie ma jednak tak silnej pozycji na rynku, jak bank francuski. 

    Utworzenie La Banque Postale jest efektem umowy między Pocztą francuską a rządem francuskim, podpisanej w styczniu 2004 r. 21 grudnia 2005 francuska Poczta otrzymała też stosowną zgodę Komisji Europejskiej.

    Cytowany w internetowym wydaniu dziennika "Le Monde" prezes La Banque Postale Patrick Werner poinformował, że bank zamierza pozostać najtańszym z wielkich sieciowych banków, dla klientów średnio i mniej zarabiających. Obsługa klientów jest prowadzona w 17 tys. placówek pocztowych. La Banque Postale ma 28 mln klientów. Dla porównania - największy polski bank, PKO BP prawie 8 mln klientów indywidualnych - poinformowano PAP w biurze prasowym banku.

    Drugim największym francuskim bankiem jest Credit Agricole, który ma 22 mln klientów. Klientela CA i banku należącego do francuskiej Poczty jest podobna. CA we wrześniu 2005 złożył skargę w Komisji Europejskiej, zarzucając la Banque Postale, że korzysta z pomocy publicznej.

    W Polsce Bank Pocztowy istnieje odrębnie, jego akcjonariuszami są Poczta Polska i PKO BP (który ma 25 proc. plus jedna akcja).

    W połowie ub.r. prezes Banku Pocztowego Alfred Bieć mówił w wywiadach prasowych, że pełną obsługę bankową będzie oferować niemal co druga polska poczta. Oznacza to prowadzenie takiej obsługi w 3,3 tys. placówek pocztowych. Bank Pocztowy planował sprzedaż produktów także w sieci agencji pocztowych oraz zapośrednictwem listonoszy. Produkty bankowe - w różnym zakresie - miałyby się znaleźć w 8 tys. placówek pocztowych.

    Według informacji zamieszczonych na stronach internetowych Poczty Polskiej, Bank Pocztowy wspólnie z Pocztą zamierza stworzyć największą sieć sprzedaży usług finansowych w Polsce. Pilotaż pełnej obsługi rozpocznie się w 2006 r. od 125 okienek bankowo-pocztowych na terenie całego kraju. W ciągu 3 lat ma powstać ponad 3000 takich punktów sprzedaży.

    Współpraca zależy jednak od umowy z Pocztą Polską. "Czekamy na podpisanie umowy" - powiedziała PAP rzecznik prasowa Banku Pocztowego Beata Wójcik. 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    Bank Pocztowy, który ma 72 placówki własne i sprzedaje różne swoje produkty w 5,6 tys. placówek, kieruje swoją ofertę do podobnego typu klientów, jak francuski bank należący do poczty. "Są to osoby średniozamożne, klienci przywiązani do tradycyjnych wartości. Do typowych klientów należą np. rodziny z dwójką dzieci w mniejszych miejscowościach" - dodała Wójcik.

    Nie są również znane zasady współpracy Banku Pocztowego ze swoim akcjonariuszem - PKO BP. Pod koniec grudnia 2005 r. prezes PKO BP Andrzej Podsiadło mówił na konferencji prasowej, że nadal trwają rozmowy z Pocztą w sprawie współpracy z Bankiem Pocztowym. Przedłużające się rozmowy są wynikiem zmian we władzach PocztyPolskiej. 

    Samo PKO BP deklaruje, że jego strategia na lata 2006-2008 zakłada umacnianie pozycji lidera w bankowości detalicznej. Bank chce pozostać jednym z najtańszych na polskim rynku.

    Pojawiały się też pomysły niezależnego wykorzystania potencjału Banku Pocztowego. Poprzedni minister skarbu Jacek Socha proponował powiązanie państwowego Banku Gospodarstwa Krajowego z Bankiem Pocztowym.

    Na stronach internetowych francuskiego Irepp (l'Institut de recherches et prospective postales - Instytutu badań pocztowych) opisano kilka największych banków pocztowych. Np. we Włoszech działa BancoPosta jako jednostka biznesowa poczty włoskiej. Nie oferuje wszystkich produktów bankowych, ale ma 4 mln klientów,  np. prowadzi 2,7 mln kont, sprzedaje karty kredytowe, ubezpieczenia, książeczki oszczędnościowe. 7,5 mln Włochów odbiera swoje wynagrodzenie na Poczcie.

    Niemiecki Postbank miał w 2005 r. 12,2 mln klientów, z czego 400 tys. to przedsiębiorstwa.

    W Holandii Poczta (TPG) jest spółka giełdową. Od 1993 r. siecią placówek zarządza joint-venture poczty i ING Group. Produkty finansowe Postbanku są dystrybuowane w tej właśnie sieci 2 tys. placówek. Klienci Postbanku mają 7 mln rachunków a vista i 7 mln rachunków oszczędnościowych. Przez holenderski bank pocztowy przechodzi prawie połowa płatności dokonywanych w Holandii.

    Na Nowej Zelandii usługi finansowe poczty zlikwidowano w 1987 r., po czym w 2002 r. powołany został przez Pocztę i państwo "Kiwibank" - wówczas główne banki na rynku to było 5 banków zagranicznych.  Obecnie Kiwibank to jedyny bank obecny w mniejszych miejscowościach. Przez 20 miesięcy istnienia, nowozelandzki bank pocztowy pozyskał 150 tys. klientów i zamierza w krótkim czasie osiągnąć 5 proc. udziału w rynku.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane