Polski Bank Pocztowy nie ma jeszcze umowy o współpracy z Pocztą Polską. Tymczasem w ostatnich dniach rozpoczął działalność jako odrębna instytucja - ale współpracująca z Pocztą - francuski Bank Pocztowy (la Banque Postale), który we Francji jest największą konkurencją dla detalicznych banków komercyjnych.
Polski Bank Pocztowy nie musi być wydzielany z działalności pocztowej, jest odrębnym podmiotem. Nie ma jednak tak silnej pozycji na rynku, jak bank francuski.
Utworzenie La Banque Postale jest efektem umowy między Pocztą francuską a rządem francuskim, podpisanej w styczniu 2004 r. 21 grudnia 2005 francuska Poczta otrzymała też stosowną zgodę Komisji Europejskiej.
Cytowany w internetowym wydaniu dziennika "Le Monde" prezes La Banque Postale Patrick Werner poinformował, że bank zamierza pozostać najtańszym z wielkich sieciowych banków, dla klientów średnio i mniej zarabiających. Obsługa klientów jest prowadzona w 17 tys. placówek pocztowych. La Banque Postale ma 28 mln klientów. Dla porównania - największy polski bank, PKO BP prawie 8 mln klientów indywidualnych - poinformowano PAP w biurze prasowym banku.
Drugim największym francuskim bankiem jest Credit Agricole, który ma 22 mln klientów. Klientela CA i banku należącego do francuskiej Poczty jest podobna. CA we wrześniu 2005 złożył skargę w Komisji Europejskiej, zarzucając la Banque Postale, że korzysta z pomocy publicznej.
W Polsce Bank Pocztowy istnieje odrębnie, jego akcjonariuszami są Poczta Polska i PKO BP (który ma 25 proc. plus jedna akcja).
W połowie ub.r. prezes Banku Pocztowego Alfred Bieć mówił w wywiadach prasowych, że pełną obsługę bankową będzie oferować niemal co druga polska poczta. Oznacza to prowadzenie takiej obsługi w 3,3 tys. placówek pocztowych. Bank Pocztowy planował sprzedaż produktów także w sieci agencji pocztowych oraz zapośrednictwem listonoszy. Produkty bankowe - w różnym zakresie - miałyby się znaleźć w 8 tys. placówek pocztowych.
Według informacji zamieszczonych na stronach internetowych Poczty Polskiej, Bank Pocztowy wspólnie z Pocztą zamierza stworzyć największą sieć sprzedaży usług finansowych w Polsce. Pilotaż pełnej obsługi rozpocznie się w 2006 r. od 125 okienek bankowo-pocztowych na terenie całego kraju. W ciągu 3 lat ma powstać ponad 3000 takich punktów sprzedaży.
Współpraca zależy jednak od umowy z Pocztą Polską. "Czekamy na podpisanie umowy" - powiedziała PAP rzecznik prasowa Banku Pocztowego Beata Wójcik.
Bank Pocztowy, który ma 72 placówki własne i sprzedaje różne swoje produkty w 5,6 tys. placówek, kieruje swoją ofertę do podobnego typu klientów, jak francuski bank należący do poczty. "Są to osoby średniozamożne, klienci przywiązani do tradycyjnych wartości. Do typowych klientów należą np. rodziny z dwójką dzieci w mniejszych miejscowościach" - dodała Wójcik.
Nie są również znane zasady współpracy Banku Pocztowego ze swoim akcjonariuszem - PKO BP. Pod koniec grudnia 2005 r. prezes PKO BP Andrzej Podsiadło mówił na konferencji prasowej, że nadal trwają rozmowy z Pocztą w sprawie współpracy z Bankiem Pocztowym. Przedłużające się rozmowy są wynikiem zmian we władzach PocztyPolskiej.
Samo PKO BP deklaruje, że jego strategia na lata 2006-2008 zakłada umacnianie pozycji lidera w bankowości detalicznej. Bank chce pozostać jednym z najtańszych na polskim rynku.
Pojawiały się też pomysły niezależnego wykorzystania potencjału Banku Pocztowego. Poprzedni minister skarbu Jacek Socha proponował powiązanie państwowego Banku Gospodarstwa Krajowego z Bankiem Pocztowym.
Na stronach internetowych francuskiego Irepp (l'Institut de recherches et prospective postales - Instytutu badań pocztowych) opisano kilka największych banków pocztowych. Np. we Włoszech działa BancoPosta jako jednostka biznesowa poczty włoskiej. Nie oferuje wszystkich produktów bankowych, ale ma 4 mln klientów, np. prowadzi 2,7 mln kont, sprzedaje karty kredytowe, ubezpieczenia, książeczki oszczędnościowe. 7,5 mln Włochów odbiera swoje wynagrodzenie na Poczcie.
Niemiecki Postbank miał w 2005 r. 12,2 mln klientów, z czego 400 tys. to przedsiębiorstwa.
W Holandii Poczta (TPG) jest spółka giełdową. Od 1993 r. siecią placówek zarządza joint-venture poczty i ING Group. Produkty finansowe Postbanku są dystrybuowane w tej właśnie sieci 2 tys. placówek. Klienci Postbanku mają 7 mln rachunków a vista i 7 mln rachunków oszczędnościowych. Przez holenderski bank pocztowy przechodzi prawie połowa płatności dokonywanych w Holandii.
Na Nowej Zelandii usługi finansowe poczty zlikwidowano w 1987 r., po czym w 2002 r. powołany został przez Pocztę i państwo "Kiwibank" - wówczas główne banki na rynku to było 5 banków zagranicznych. Obecnie Kiwibank to jedyny bank obecny w mniejszych miejscowościach. Przez 20 miesięcy istnienia, nowozelandzki bank pocztowy pozyskał 150 tys. klientów i zamierza w krótkim czasie osiągnąć 5 proc. udziału w rynku.