Francuskie zakony robią biznes na potęgę

aktualizacja: 25-10-2017, 18:22

Kosmetyki naturalne, piwo, nalewki, sery –to tylko niektóre owoce zakonnych manufaktur prowadzonych dziś na terenie Francji. Ten nietypowy rynek może być wart nawet 75 mln EUR rocznie – donosi serwis TheLocal.

Prym wiodą benedyktyni, których wykuta w średniowieczu reguła „Módl się i pracuj” wyjątkowo dobrze współgra z prowadzeniem zakonnego przedsiębiorstwa. Właśnie benedyktynki z opactwa Chantelle w Allier w centralnej Francji zasłynęły ostatnio w mediach ze swoich kosmetyków naturalnych, produkowanych już  od 1954 r. Większą część niewielkiej produkcji musiały zacząć eksportować do Niemiec, bo – jak zauważa serwis TheLocal – we Francji brakowałoby już dla nich odbiorców. Same siostry wolą argumentować eksport wyrobów chęcią rozwoju działalności.

Zobacz więcej

Benedyktynki z opactwa Chantelle ARC

- Każdy biznes musi się rozwijać, inaczej umrze. My też musiałyśmy to zrobić, aby zróżnicować klientelę i zwiększać zysk – powiedziała matka przełożona Pascale w rozmowie z portalem.

Cały dochód ze sprzedaży swoich wyrobów siostry przeznaczają na własne potrzeby, w ostatnim czasie zaś zaplanowały sfinansować w ten sposób remont zabytkowego klasztoru, który zamieszkują. W wytwórni kosmetyków zaangażowane są wszystkie członkinie wspólnoty, nawet te najstarsze. Aby sprostać większemu popytowi zatrudniają jednak również 10 osób świeckich. Zeszłoroczna sprzedaż poprzez różne kanały, w tym stronę internetową i różne butiki przyniosła im w ubiegłym roku milion EUR przychodu.

Jak policzył francuski TheLocal ich wytwórnia jest zaledwie jedną spośród nawet 300 podobnych prowadzonych przez zgromadzenia zakonne na terenie całej Francji. Opactwo St Wandrille sprzedaje produkowane przez siebie piwo, burgundzkie Citeaux produkuje sery, zaś Grande Chartreuse wyspecjalizowało się w produkcji likieru według własnej, średniowiecznej jeszcze receptury.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Druś

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Francuskie zakony robią biznes na potęgę