Produkcja kosmetyków w Polsce to lukratywne zajęcie, a atrakcyjność tego biznesu przełożyła się na zainteresowanie przejęciem spółki Torf Corporation Fabryka Leków, producenta kosmetyków Tołpa. Ten konkurs piękności wygrał Resource Partners, fundusz koncentrujący się na średniej wielkości inwestycjach w Europie Środkowo-Wschodniej. Fundusz poinformował właśnie, że kupił 70 proc. akcji w Torf Corporation.



Wojciech Piasecki, prezes spółki, i Ryszard Gumiński, jej dyrektor generalny, pozostawią sobie 30 proc. udziałów i będą nadal zarządzali spółką. Marka Tołpa powstała pod koniec lat 80. dzięki profesorowi Stanisławowi Tołpie, botanikowi, który jako jeden z pierwszych udowodnił i wykorzystał lecznicze właściwości torfu, oraz Barbarze Piaseckiej-Johnson, amerykańskiej bizneswoman polskiego pochodzenia, spadkobierczyni fortuny Johnson & Johnson. Barbara Piasecka-Johnson uruchomiła fabrykę Torf Corporation pod koniec lat 80., skupiając się głównie na lekach. Po kilku latach spółka skręciła jednak w stronę kosmetyków i przez lata zbudowała na polskim rynku silną markę.
— Marka jest co prawda znana na polskim rynku, ale trudno będzie rozwijać ją za granicą. Dlatego skoncentrujemy się na rozwoju produkcji marek własnych dla zachodnioeuropejskich producentów kosmetyków — powiedziała Małgorzata Bobrowska-Jarząbek, współzałożycielka Resource Partners, serwisowi Unquote. Resource ma w tym zakresie spore doświadczenie jako właściciel Grupy Delicpol, która skupia się na produkcji wysokiej jakości słodyczy sprzedawanych pod markami innych producentów.
Resource Partners poinformował także, że zakończył pierwszą rundę finansowania w wysokości 100 mln EUR na swój drugi fundusz, Resource Eastern European Equity Partners II (REEEP II), w której wzięły udział m.in. EBOR oraz EBI. Resource chce jeszcze w tym półroczu zakończyć pozyskiwanie kapitału do funduszu, który w sumie dysponować ma kwotą 200 mln EUR. Dla porównania, założony w 2009 r. Resource Eastern European Equity Partners miał pierwotnie do dyspozycji 158 mln EUR, a w 2011 r. zwiększył pulę pieniędzy do 293 mln EUR.
Nowy fundusz będzie inwestował w sektor FMCG w Europie Środkowo-Wschodniej, głównie w Polsce i Rumunii. Celuje w 8-12 inwestycji, z których każda będzie wymagała wkładu kapitałowego w wysokości 5-25 mln EUR. Doradcami przy sprzedaży Torf Corporation były kancelarie Squire Patton Boggs, Weil Gotshal & Manges oraz butik Fidea Corporate Finance.