W Polsce już od dłuższego czasu mówi się o wzroście wartości rund inwestycyjnych rodzimych start-upów — coraz więcej z nich sięga po serie A i B. Tidio, twórca live chata wspieranego przez chatboty i sztuczną inteligencję, przeznaczonego głównie do obsługi online klientów małych i średnich przedsiębiorstw, zdaje się potwierdzać tezę o wzmacniającym się trendzie na rynku venture capital. Spółka zamknęła właśnie rundę B, w której od inwestorów otrzymała ponad 110 mln zł (25 mln USD).
Podmiotem dominującym w rundzie był amerykański fundusz PeakSpan Capital, finansujący szybko rosnące spółki, które tworzą i rozwijają oprogramowanie B2B. Dołączyli do niego polski fundusz Inovo Venture Partners oraz Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPostu, którzy wspierali rozwój start-upu także na wcześniejszym etapie.

W 2018 r. Tidio otrzymało 3 mln zł od funduszu bValue (jednym z jego inwestorów był Rafał Brzoska), a rok później 4 mln zł od Inovo Venture Partners. W 2019 r. wycena start-upu sięgała 80 mln zł. Zewnętrzny kapitał pozwolił na ponad 7,7-krotne zwiększenie przychodów w latach 2018-21.
Live chat na topie
Tidio założyli Tytus Gołas (prezes) i Marcin Wiktor. To właśnie wiara w ich koncept i siłę zespołu, który stworzyli, przekonała założyciela InPostu do inwestycji.
— Ich podejście działa, o czym świadczy dotychczasowy rozwój spółki — twierdzi Rafał Brzoska.

Narzędzia oferowane przez Tidio integrują się np. z e-mailem, Facebookiem, Instagramem, WordPressem, Shopify’em. Firmom z poziomu jednej skrzynki odbiorczej pozwalają na obsługę i zarządzanie komunikacją z klientami korzystającymi ze wszystkich wymienionych kanałów. Live chat Tidio, jak informują przedstawiciele spółki, został udostępniony na ponad 300 tys. firmowych stron internetowych i obsługuje ponad 510 mln użytkowników. Jest także jednym z najpopularniejszych tego rodzaju narzędzi na świecie (np. drugim pod względem popularności live chatem na platformie Shopify).
— Z pomocą niewielkiego finansowania zespół Tidio stworzył jedno z pięciu najlepszych rozwiązań livechatowych na świecie i udowodnił, że ich produkt może być skalowany w różnych kanałach i platformach. To czyni Tidio jedną z najbardziej rentownych firm software as a service, jakie kiedykolwiek widzieliśmy — twierdzi Michał Rokosz, partner zarządzający w Inovo Venture Partners.
Z raportu PFR Ventures i Inovo Venture Partners „Transakcje na polskim rynku VC w Q1 2022” wynika, że w I kw. do polskich start-upów popłynęło 1,16 mld zł, czyli niemal tyle samo, ile w całym 2019 r. W komentarzu do raportu Maciej Małysz, partner w Inovo Venture Partners, podkreślił, że w Polsce liczba rund inwestycyjnych utrzymuje się na stabilnym poziomie około 100 kwartalnie. „Cieszy też stabilna liczba rund serii A — w tym kwartale 10, a także fakt, że odbyły się późniejsze, duże rundy B i D (Silent Eight, Iceye)” — podkreślił inwestor.
Od kwietnia 2022 r. rundę inwestycyjną o wartości około 20 mln USD ogłosiły spółki Talkin’ Things, Synerise, Symmetrical.ai, Enso, Hotailors (głównie w formie finansowania dłużnego).
Kapitał na rozwój
Tidio już rozpisało strategię dalszego rozwoju.
— Chcemy być narzędziem pierwszego wyboru dla przedsiębiorców zaczynających nowy biznes w internecie, po które będą sięgać, gdy skonfigurują swój hosting i uruchomią stronę lub sklep internetowy — mówi Tytus Gołas.
Phil Dur, współzałożyciel i partner zarządzający w PeakSpan Capital, uważa, że klienci, zwłaszcza w sektorze e-commerce, stają się coraz bardziej wymagający i oczekują spersonalizowanej obsługi i pełnej dostępności firm. By spełnić te wymagania, konieczne jest sięgnięcie po odpowiednie rozwiązania technologiczne.
Tidio takimi dysponuje, ale potrzebuje jeszcze zwiększyć skalę działania. Obecnie zatrudnia około140 pracowników z Europy i Ameryki Północnej. Ma biura w Szczecinie i w Warszawie, ale w dużej mierze pracuje w modelu zdalnym, co zwiększa poziom internacjonalizacji. Po zamkniętej rundzie inwestycyjnej postawi na zwiększenie zespołu — plan zakłada podwojenie liczby pracowników. Poszuka m.in. specjalistów od marketingu i produktu, a także deweloperów z międzynarodowym doświadczeniem.

Biorąc pod uwagę wyłącznie inwestycje VC ogłoszone w mediach, odnotowaliśmy w ostatnich tygodniach sześć dużych transakcji w rundach A/B. Ich łączna wartość to około 550 mln zł. Od 2021 r. obserwujemy duże zmiany w zakresie finansowania rozwoju polskich spółek na późniejszym etapie – nieustannie rośnie liczba i średnia wartość transakcji. Kapitał jest bardziej dostępny, a co równie ważne – w każdej z tych rund pojawiają się polskie zespoły. To może być początek istotnej zmiany na naszym rynku.