Zakończyła się przebudowa największego centrum handlowego na warszawskiej Pradze. Koszt inwestycji sięga kilkudziesięciu milionów euro.
Przebudowa stołecznej Promenady trwała od 2016 r. i była podzielona na dwa etapy. Pierwszy zakończył się jesienią 2018 r., natomiast drugi ruszył na początku 2022 r. i trwał rok.
W tym czasie, należące do G City Europe (do niedawna Atrium European Real Estate) centrum zostało gruntownie zmodernizowane i zyskało 13,2 tys. m kw. nowej powierzchni najmu, co oznacza, że jego całkowity metraż urósł do 63 tys. m kw.

Nowa odsłona
Do użytku oddano m.in. dwupoziomowy sklep Peek & Cloppenburg oraz nowoczesny salon Marc O’ Polo. W galerii zadebiutowały także m.in. takie marki jak: Fielmann, Jubitom, Lynx Optic, Digel, Lovisa, Tezenis, Family Optic czy Vita Cafe.
Salony Tous, Douglas, Super-Pharm oraz Empik powróciły natomiast do centrum w nowszych konceptach.
Generalnym wykonawcą inwestycji była firma Muniak, a projekt modernizacji przygotował zespół Sud Architects.
Koncepcja spełnia wymogi zrównoważonego budownictwa. W galerii zastosowano nowoczesny system oświetleniowy, zużywający mniej energii i redukujący ślad węglowy. Promenada posiada certyfikat Breeam na poziomie Very Good, który potwierdza zastosowanie w budynku rozwiązań ekologicznych, mających na celu minimalizowanie zużycia wody i energii elektrycznej oraz recykling odpadów.
Łączny koszt przebudowy Promenady to kilkadziesiąt milionów euro.
W 2022 r. grupa G City Europe przejęła portfel 21 nieruchomości, należących dotychczas do spółki Atrium. Ich całkowita powierzchnia przekracza 680 tys. m kw., a wartość to około 2,3 mld EUR. W Polsce, do inwestora należą m.in. Wars Sawa Junior, Atrium Promenada, Atrium Targówek i Atrium Reduta w Warszawie czy Galeria Dominikańska we Wrocławiu.
Rynek żyje modernizacjami
Modernizacje centrów handlowych i wyposażanie ich w nowoczesne rozwiązania proekologiczne to coraz częstsze zjawisko na polskim rynku, Ma ono służyć m.in. ograniczeniu kosztów użytkowania.
Do zmian dochodzi m.in. w obiektach znajdujących się pod pieczą spółki Apsys Polska.
- W październiku 2022 r. rozpoczęliśmy prace nad budową farmy fotowoltaicznej na dachach łódzkiej Manufaktury, która będzie w stanie pokryć do 40 proc. zapotrzebowania na energię części wspólnych obiektu. W tym roku planujemy instalację paneli fotowoltaicznych w kolejnych dwóch centrach z naszego portfolio zarządczego. Równolegle w większości obiektów prowadzimy prace modernizacyjne i od kilku lat wdrażamy rozwiązania, które mają ograniczać zużycie mediów - wymienia Agnieszka Tomczak-Tuzińska, dyrektor marketingu w Apsys Polska.
Przykładem jest Centrum Posnania, wyposażone w system, który wykorzystuje wodę deszczową do spłukiwania toalet, a same toalety wyposażone są w armaturę zapewniającą niskie zużycie wody. W częściach wspólnych zainstalowano natomiast czujniki ruchu i zmierzchowe.
– W oszczędzaniu energii w obiekcie pomaga zautomatyzowany system sterowania oświetleniem, oparty w większości na oprawach LED. Zoptymalizowany system wentylacji i klimatyzacji pozwala natomiast uzyskać komfort termiczny w budynku przy jak najmniejszym zużyciu energii - dodaje Agnieszka Tomczak-Tuzińska.