"Dokument określa rolę każdej ze stron przy budowie pływającego terminalu LNG typu FSRU. List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi dokładne zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi stronami" - napisano w komunikacie.
FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to statek, który posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu LNG (ang. Liquid Natural Gas).
"Aktualnie Gaz-System prowadzi proces badania zapotrzebowania na nowe zdolności przesyłowe w krajowym systemie przesyłowym, który pozwoli określić parametry biznesowe dla projektu FSRU" - poinformowano.
Na razie operator założył postawienie w Zatoce Gdańskiej jednostki o przepustowości 4,5 mld m sześc. rocznie.
"Budowa Terminalu FSRU jako nowego punktu wejścia do krajowego systemu przesyłowego jest odpowiedzią na rosnące krajowe zapotrzebowanie na gaz ziemny. Inwestycja umożliwi rozwój rynku LNG w naszej części Europy, a także wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski" - czytamy.
W ocenie Gaz-Systemu umiejscowienie jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej zwiększy znaczenie gospodarcze tej części wybrzeża Polski.
"Budowa Terminalu LNG (FSRU) została wpisana w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest - PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE" - przypomniał operator.
Gaz-System: jest list intencyjny ws. współpracy przy budowie pływającego terminala LNG
opublikowano: 2020-09-23 13:49
Gaz-System, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Urząd Morski w Gdyni podpisały list intencyjny ws. współpracy przy budowie pływającego terminalu LNG (FSRU) w Zatoce Gdańskiej - podał w środę operator polskiego systemu przesyłu gazu.