Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz konsorcjum Gdańsk Transport Company (GTC) ustaliły koszt wybudowania 1 km północnego odcinka autostrady A1 z Gdańska do Torunia oraz kwestie związane z zamknięciem komercyjnym umowy koncesyjnej wraz z podziałem ryzyka - podało Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie przesłanym PAP w czwartek.
Jak podaje komunikat, było to ostatnie spotkanie negocjacyjne w tej sprawie. Strony zobowiązały się także do uzgodnienia innych rozbieżności do końca przyszłego tygodnia. Wyniki negocjacji i decyzja co do sposobu finansowania budowy A1 mają być ogłoszone do 16 sierpnia.
23 lipca po posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury szef resortu Krzysztof Opawski powiedział dziennikarzom między innymi, że najważniejszym elementem w tych negocjacjach jest kwestia ceny, choć sprawa nie sprowadza się tylko do tego wymiaru. "Inaczej jest wyceniana kwestia ryzyka związanego z tą budową i to stanowi źródło różnic" - powiedział.
Sprawa budowy odcinka A-1 od Gdańska do Grudziądza była również w połowie czerwca przedmiotem obrad sejmowej Komisji Infrastruktury. Posłowie przyjęli wówczas dezyderat, w którym zwrócili się do premiera o osobisty nadzór nad zakończeniem negocjacji w sprawie budowy tego odcinka autostrady A-1.
Zobowiązali również resort infrastruktury do zakończenia negocjacji i podjęcia decyzji w tej sprawie w ciągu dwóch miesięcy.
Koncesja na budowę północnego odcinka autostrady A-1 została wydana siedem lat temu. Ostatnio główną przeszkodą utrudniającą negocjacje była ostatnio różnica w wycenie inwestycji przez GDDKiA i koncesjonariusza (według wcześniejszych informacji różnica ta wynosi ok. 150 mln euro).
GTC to spółka, w której dużymi udziałowcami są wielkie światowe koncerny budowlane. Zdaniem dyrektora handlowego spółki Bernarda Pisarskiego - o czym powiedział na posiedzeniu komisji - cena oczekiwana przez tę spółkę nie była wygórowana. "W Europie nie ma tańszych autostrad realizowanych w systemie koncesyjnym" - powiedział wówczas Pisarski posłom.
Koncesję na budowę i eksploatację odcinka A1 z Gdańska do Torunia (około 152 km) GTC otrzymała w 1997 roku. W sierpniu 2002 roku resort infrastruktury, GTC i GDDKiA parafowały umowę koncesyjną w sprawie pierwszej fazy projektu - budowy przez GTC 90 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk-Nowe Marzy (koło Grudziądza). Do tej pory nie została ona ostatecznie podpisana.