Geac sprzedaje CRM firmy Applix

Kamil Kosiński
opublikowano: 2001-10-17 00:00

Pod koniec października 2001 r. Geac Polska wprowadzi na rynek polskojęzyczną wersję systemu CRM firmy Applix. Jest to jedna z bardziej znanych aplikacji tego typu, ale polski rynek oprogramowania CRM dopiero się rozwija i nie wiadomo, czy dystrybucja pakietu pozwoli Geac podreperować wyniki finansowe.

Spośród najbardziej znanych światowych systemów klasy CRM, oficjalnie dystrybuowane na polskim rynku były dotychczas Clarify, Clientele, marketing.manager, Siebel i Vantive. Na przełomie października i listopada 2001 r. dołączy do nich system iEnterprise firmy Applix. Sprzedażą spolonizowanej wersji zajmie się Geac Polska, firma utożsamiana dotychczas z własnym pakietem klasy ERP o nazwie System21.

— W przeciwieństwie do innych producentów systemów klasy ERP nie rozwijamy własnego oprogramowania CRM. Nasza strategia korporacyjna zakłada, że nie będziemy producentem wszystkich możliwych typów aplikacji do zarządzania przedsiębiorstwem. Zamierzamy tworzyć kompleksowe rozwiązania poprzez integrację oprogramowania innych producentów z naszym Systemem21 — wyjaśnia Sławomir Wiśniewski, dyrektor operacyjny Geac Polska.

Od 1998 r. Geac sprzedaje na polskim rynku oprogramowanie o nazwie Active Reporter. Jest to narzędzie umożliwiające projektowanie hurtowni danych i tworzenie opartego na niej systemu raportowania dla kierownictwa firmy — produkowane również przez firmę Applix. Tak dużą różnicę czasową pomiędzy wprowadzeniem na lokalny rynek dwu aplikacji tego samego producenta przedstawiciele Geac tłumaczą odmiennymi dla obu produktów terminami podjęcia współpracy z Applix na szczeblu korporacyjnym. Jednak iEnterprise trafi na nasz rynek prawie rok później niż do Czech czy Niemiec.

— System iEnterprise wprowadzamy do Polski z pewnym opóźnieniem w stosunku do innych krajów Europy Środkowej, gdyż uważamy, że nie ma sensu przedwcześnie prezentować produktów, na które nie ma na rynku wykreowanego popytu. Dopiero od lata 2001 r. obserwujemy sygnały wskazujące na to, że potencjalni klienci zaczynają poważnie rozważać inwestycje w systemy CRM — tłumaczy Sławomir Wiśniewski.

Polski rynek systemów klasy CRM dopiero się rozwija. Jeżeli nie liczyć projektów realizowanych w firmach, które następnie same zajęły się wdrażaniem tego typu aplikacji, to sprzedano je do niespełna 30 przedsiębiorstw. Dla odnotowującego ostatnio spadek przychodów Geac Polska wprowadzenie na rynek oprogramowania CRM, tak znanego producenta jak Applix, jest jednak dużą szansą na poprawienie wyników finansowych.

— Przeszliśmy transformację. Z firmy jednoproduktowej staliśmy się wieloproduktową. Obecnie sprzedajemy nie tylko System21, ale i e-Commerce 21, Active Reportera, a teraz aplikacje CRM — podsumowuje Sławomir Wiśniewski.