Agora Oświadczenie zarządu Agory w sprawie sprzedaży akcji (RB 4/2003)

opublikowano: 2003-01-23 20:43

OŚWIADCZENIE ZARZĄDU AGORY W SPRAWIE SPRZEDAŻY AKCJI (RB 4/2003) W ostatnich dniach Agora i członkowie jej zarządu stali się obiektem ataków mających na celu podważenie wiarygodności Spółki. Ataki te pochodzą z niejasnych źródeł i wydają się być częścią zorganizowanej akcji ze strony osób, których interesy zostały zagrożone przez bezprecedensową publikację "Gazety Wyborczej" ujawniającą próbę wymuszenia od Agory łapówki. Prasa i agencje informacyjne relacjonowały dwa zarzuty związane ze sprzedażą akcji Agory przez dwóch członków jej zarządu. Po pierwsze zarzucano im, że sprzedali akcje przed publikacją artykułu o aferze korupcyjnej. Po drugie rzekomo sprzedaż odbyła się przed upublicznieniem informacji o gorszych wynikach finansowych Spółki za 2002 r. Oba zarzuty zawierały nieprawdziwą sugestię, że członkowie zarządu kierowali się informacjami poufnymi - datą publikacji artykułu i wiedzą o wynikach - które mogły mieć wpływ na cenę akcji. W trosce o rzetelne informowanie inwestorów o sytuacji w Spółce zarząd Agory pragnie zwrócić uwagę na poniższe fakty: 1. Zgodnie z obowiązującym prawem, o sprzedaży akcji przez członków zarządu Agory w grudniu 2002 r. Spółka informowała w komunikatach bieżących przekazanych KPWiG, GPW, Polskiej Agencji Prasowej i giełdzie londyńskiej w dniach 9/12/2022, 12/12,2002 i 27/12/2002. Dodatkowo komunikaty te zostały opublikowane w prasie i na stronach internetowych Spółki (www.agora.pl). Zarząd podkreśla, że komunikaty te są jedynym prawdziwym i dokładnym źródłem informacji o liczbie sprzedanych akcji i cenach sprzedaży. Nieprawdą jest więc stwierdzenie, że sprzedaż ujawniła prasa po 20 stycznia 2003 - ujawniła ją w grudniu 2002 Spółka. W obu przypadkach sprzedaż odbyła się zgodnie z literą i duchem obowiązujących przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi i zgodnie ze znacznie surowszymi wewnętrznymi regulacjami Agory w tym zakresie. O przepisach wewnętrznych Spółka poinformowała rynek komunikatem bieżącym z dnia 22/06/2001. Przypominamy, że regulacje te dopuszczają sprzedaż akcji przez członków Zarządu jedynie w ściśle zdefiniowanych okresach. 2. W odniesieniu do pierwszego z zarzutów zwracamy uwagę, że przyjęcie założenia, że w spółce publicznej wydającej gazetę informacja o dziennikarskim śledztwie i planowanym opublikowaniu jego wyników jest informacją poufną, podlegającą giełdowemu obowiązkowi informacyjnemu z uwagi na jej możliwy wpływ na cenę akcji, prowadzi wprost do zakwestionowania możliwości wydawania gazety przez spółkę publiczną. Zarząd Agory nie miał podstaw przypuszczać, że opublikowanie artykułu o próbie wymuszenia od Agory łapówki może mieć wpływ na cenę akcji (wszak kosztu łapówki Spółka nie poniosła) i dziś nie ma żadnych dowodów, na to że spadek cen akcji Agory miał z publikacją jakikolwiek związek. 3. Co do drugiego zarzutu, rzekomego kierowania się przez zarząd Agory poufnymi informacjami dotyczącymi wyników finansowych Spółki, zwracamy uwagę, że informujemy o perspektywach rynku reklamowego, a co za tym idzie przychodów, poziomie cen papieru, strategii cenowej i innych czynnikach, które mogą mieć istotny wpływ na wyniki finansowe Spółki, pozostawiając analitykom giełdowym szczegółową interpretację tych danych. Informujemy natomiast szczegółowo o naszych wynikach finansowych po każdym kwartale. Zarzuca się nam, że kiedy odpowiadając na pytania dziennikarzy prezes Agory powiedziała, że przewiduje, iż zysk operacyjny w podstawowych przedsięwzięciach Spółki (tzn. nieskonsolidowany) za 2002 r. spadnie o 35% procent, stanowiło to nową informację dla rynku. W skonsolidowanym raporcie kwartalnym z dnia 4 listopada 2002 r. Spółka poinformowała o spadku wpływów o 3,1% i o spadku zysku operacyjnego za pierwsze trzy kwartały 2002 o 42,7% w stosunku do roku 2001 oraz o gorszych niż wcześniej przewidywane perspektywach na IV kwartał. Spółka informowała też w raporcie o swoich wstępnych przewidywaniach co do kondycji rynku reklamowego w 2003 roku. Cały raport został opublikowany w dniu 4 listopada 2002 na stronach internetowych Spółki (www.agora.pl). Ani Rapaczyńska, ani żaden inny członek zarządu nie przekazywał więc informacji, które w znaczący sposób zmieniałyby - tym bardziej na gorsze - wiedzę inwestorów o Spółce w stosunku do informacji wynikających z danych opublikowanych w skonsolidowanym raporcie kwartalnym za III kwartał 2002 r. Informacje o zmianach na rynku reklamowym, a co za tym idzie perspektywach co do poziomu przychodów Spółki były również przekazywane analitykom i inwestorom w czasie spotkań oraz publikowane na stronach internetowych Agory (www.agora.pl). Żaden z członków zarządu nie przekazywał nigdy informacji o spodziewanym pogorszeniu wyników operacyjnych w 2003 roku - taka informacja byłaby nie tylko niezgodna z przyjętą w Spółce polityką informacyjną dotyczącą prognoz, ale również pozbawiona podstaw. Zarząd Agory chciałby podkreślić, że fundamenty ekonomiczne Spółki są silne. W 2002 roku nabyliśmy dwa nowe przedsięwzięcia i prowadzimy ich restrukturyzację, "Gazeta" i radia mają silną pozycję rynkową, wdrożyliśmy program oszczędnościowy w całej Grupie Agory. Spółka jest w pełni przygotowana do skorzystania z oczekiwanego odbicia rynku reklamowego. 4. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez swojego rzecznika prasowego Komisja Papierów Wartościowych i Giełd prowadzi w sprawie sprzedaży akcji przez członków zarządu Agory rutynowe postępowanie wyjaśniające. Postępowanie to dotyczy relacji między sprzedażą akcji przez członków Zarządu a wynikami finansowymi Spółki, natomiast nie dotyczy polityki redakcyjnej "Gazety Wyborczej". Według naszej wiedzy, takie postępowanie wszczynane jest każdorazowo w przypadku sprzedaży akcji spółki publicznej przez członków jej zarządu - i tak jest i w tym przypadku. Niestety informacje powtarzane przez niektóre media ignorują powyższe fakty. 27 grudnia 2002 r. "Gazeta Wyborcza" jako pierwsza w Polsce ujawniła próbę korupcji na styku biznesu i polityki, w sprawie dotyczącej porządku prawnego w Polsce. Ta informacja uderza w interesy ludzi, którzy w Polsce żyją z korupcji - a ci, którzy poczuli się zagrożeni, kontratakują. To są krótkoterminowe skutki naszej publikacji. Jesteśmy dumni z tego, że nasi akcjonariusze zawsze cenili Agorę za przejrzystość, za zasady etyki w biznesie. Publikacja artykułu odsłaniającego kulisy korupcji była wyrazem naszej postawy. Taka była, jest i będzie rola naszego okrętu flagowego - "Gazety Wyborczej". Nasi akcjonariusze mogą być pewni, że Agora stoi na mocnych fundamentach, i że nadal mogą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i fakty. Data sporządzenia raportu: 23-01-2003