SANTANDER BANK POLSKA SA: Indywidualne zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie spełnienia kryteriów do wypłaty dywidendy z zysku netto wypracowanego w roku 2022

opublikowano: 2023-03-17 14:23

Spis treści:

1. RAPORT BIEŻĄCY

2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)

3. INFORMACJE O PODMIOCIE

4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO
Raport bieżący nr 13 / 2023
Data sporządzenia: 2023-03-17
Skrócona nazwa emitenta
SANTANDER BANK POLSKA SA
Temat
Indywidualne zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie spełnienia kryteriów do wypłaty dywidendy z zysku netto wypracowanego w roku 2022
Podstawa prawna
Art. 17 ust. 1 MAR - informacje poufne.
Treść raportu:
Zarząd Santander Bank Polska S.A. ("Bank") niniejszym informuje, że 17 marca 2023 roku otrzymał indywidualne zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego ("KNF") odnoszące się do polityki dywidendowej Banku.
KNF stwierdziła, że według stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. Bank, w zakresie podstawowych kryteriów Polityki dywidendowej, spełniał wymagania kwalifikujące do wypłaty do 100% dywidendy z zysku Banku wypracowanego w okresie 01.01.2022 r. - 31.12.2022 r. Dodatkowo, po uwzględnieniu jakości portfela kredytowego Banku, mierzonej udziałem należności niepracujących w łącznym portfelu należności sektora niefinansowego, z uwzględnieniem instrumentów dłużnych, stopa możliwej wypłaty dywidendy, z uwagi na dobrą jakość kredytową, pozostała na poziomie 100%. Jednocześnie Bank nie posiada w portfelu należności od sektora niefinansowego ponad pięcioprocentowego udziału walutowych kredytów mieszkaniowych dla gospodarstw domowych.

Biorąc pod uwagę brak dodatkowych korekt, KNF poinformowała, że Bank spełnia wymogi do wypłaty dywidendy na poziomie do 100% zysku netto za 2022 r.

Jednakże KNF wskazała, że „uwzględniając niepewność dotyczącą sytuacji makroekonomicznej, a także mając na względzie: (i) dynamiczne zmiany w otoczeniu sektora bankowego, (ii) ryzyka, na które wyeksponowany jest Bank, w tym przede wszystkim ryzyko związane, z rozstrzygnięciem TSUE w sprawie C-520/21, które może mieć istotny negatywny wpływ na sytuację finansową Banku, (iii) potencjalne pogorszenie jakości kredytowej związane z podwyższoną inflacją, ograniczeniem wzrostu gospodarczego, a także wysokimi kosztami obsługi zadłużenia przez kredytobiorców, (iv) zapewnienie stabilności działania Banku w kolejnych okresach, jak również jego dalszy rozwój”, oraz zaleciła:

1) niewypłacanie przez Santander Bank Polska S.A. dywidendy z zysku wypracowanego w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r., do czasu wydania rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie zwrotu dodatkowych środków ponad wypłacone w wykonaniu umowy unieważnionej na podstawie klauzul abuzywnych umowy kredytu frankowego (w związku z pytaniem Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie – sprawa C-520/21),

2) niewypłacanie przez Santander Bank Polska S.A. dywidendy z zysku wypracowanego w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r., po wydaniu rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, o którym mowa w pkt 2, bez uprzedniej konsultacji z organem nadzoru,

3) niepodejmowanie, bez uprzedniej konsultacji z organem nadzoru, innych działań, w szczególności pozostających poza zakresem bieżącej działalności biznesowej i operacyjnej, mogących skutkować obniżeniem funduszy własnych, w tym również ewentualnych wypłat dywidend z niepodzielonego zysku z lat ubiegłych oraz odkupów lub wykupów akcji własnych.

Podstawa prawna:
Art. 17 MAR.

MESSAGE (ENGLISH VERSION)






2023-03-17


Current report no.: 13/2023


Subject: Individual recommendation of the Polish Financial Supervision
Authority (KNF) with regard to meeting the criteria for paying dividend
from the net profit earned in 2022


The Management Board of Santander Bank Polska S.A. (Bank) hereby informs
that on 17 March 2023 it received an individual recommendation from the
KNF with regard to the Bank’s dividend policy.


The KNF stated that based on data as at 31 December 2022, the Bank met
all the key dividend policy criteria to be able to pay dividends up to
100% of its net profit earned in the period from 1 January 2022 to 31
December 2022. Additionally, having factored in the quality of the
Bank’s loan portfolio measured as the share of NPLs in the total
portfolio of receivables from the non-financial sector, including debt
instruments, the potential dividend rate remained at 100% in view of the
Bank’s sound credit quality. At the same time, the Bank’s receivables
arising from FX home loans to households do not account for more than
five percent of its portfolio of receivables from the non-financial
sector.


Taking into account the lack of additional adjustments, the KNF informed
that the Bank met the requirements to pay out 100% of its net profit for
2022 in the form of a dividend.


However, the KNF noted “taking into account the uncertainty related to
the macroeconomic situation as well as: (i) dynamic changes in the
banking sector’s environment; (ii) risks that the Bank is exposed to,
primarily the risk related to the CJEU’s decision on case C-520/21,
which might have a material adverse impact on the Bank’s standing; (iii)
potential deterioration of credit quality related to increased
inflation, slowed economic growth as well as high debt service costs for
borrowers; (iv) need to ensure the stability of the Bank's business in
upcoming periods and its further growth”, and thus recommended that:


1) Santander Bank Polska S.A. does not pay dividend from the profit
earned from 1 January to 31 December 2022 until the EU Court of Justice
issues its decision with regard to the reimbursement of additional costs
in excess of the funds paid out in performance of the CHF loan agreement
invalidated on grounds of unfair clauses (in relation to the query of
Regional Court for Warsaw-Śródmieście – case C-520/21);


2) Santander Bank Polska S.A. does not pay dividend from the profit
earned from 1 January to 31 December 2022 after the EU Court of Justice
issues its decision with regard to issue mentioned in it. 2 without
prior consultations with the supervisory authority;


3) the Bank consults upfront with the supervisory authority any measures
which could reduce its own funds (in particular if they go beyond the
scope of the ordinary business and operational activity), including the
distribution of the profit retained in previous years or the buy-backs
or purchases of the Bank’s own shares.


Legal basis:


Article 17 of the MAR


INFORMACJE O PODMIOCIE    >>>

PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2023-03-17 Anna Kapica dyrektor