Granty na medyczne innowacje

opublikowano: 20-01-2020, 22:00

W tym roku na rynek wpłynie 400 mln zł na tzw. niekomercyjne badania kliniczne. Po pieniądze mogą sięgnąć przedsiębiorcy.

Agencja Badań Medycznych (ABM) w 2020 r. wyda setki milionów złotych na badania kliniczne. Pierwszy konkurs z budżetem 100 mln zł został ogłoszony już w ubiegłym roku, a na kolejne jest jeszcze 300 mln zł. Finansowanie pochodzi częściowo z Narodowego Funduszu Zdrowia (blisko 300 mln zł) — jest to pula przeznaczona na tzw. niekomercyjne badania kliniczne w zakresie terapii lekowych, ale także wyrobów i urządzeń medycznych.

Oczekujemy, że nasze działania już za kilka lat przyniosą wyraźny postęp w zakresie innowacyjności Polski w sektorze bio-tech – mówi dr Radosław Sierpiński, p.o. prezesa Agencji Badań Medycznych.
Zobacz więcej

Wizja:

Oczekujemy, że nasze działania już za kilka lat przyniosą wyraźny postęp w zakresie innowacyjności Polski w sektorze bio-tech – mówi dr Radosław Sierpiński, p.o. prezesa Agencji Badań Medycznych.

Celem jest postęp w medycynie. O finansowanie z tej puli będą mogły ubiegać się publiczne jednostki naukowe — uniwersytety i instytuty badawcze. Pozostałe pieniądze, pochodzące z dotacji budżetowych, trafią na badania mające wymiar komercyjny. W pierwszym przypadku możliwe jest całkowite pokrycie kosztów projektu, w drugim w grę wchodzi współfinansowanie badań.

— Fundusze przeznaczamy na nowe terapie i rozwiązania medyczne, m.in. z zakresu niezwykle obiecującej technologii CAR T-cells, czyli tzw. rekombinowania przeciwciał, skutecznej w leczeniu białaczki. W nasze działania chcemy angażować biznes. Dlatego w ramach konkursów oferujemy wsparcie m.in. dla konsorcjów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, wprowadzających na rynek nowoczesne leki. Dotowane będą też rozwiązania informatyczne, np. bazujące na sztucznej inteligencji, wspierające diagnostykę i pracę lekarzy — mówi dr Radosław Sierpiński, p.o. prezesa ABM.

W ogłoszonym we wrześniu konkursie na realizację niekomercyjnych badań klinicznych do agencji wpłynęło blisko 80 wniosków z projektami o wartości ok. 1,5 mld zł, czyli kilkunastokrotnie większej od puli wsparcia. Trwa ocena — listę beneficjentów poznamy w marcu. Czy 400 mln zł wystarczy, by zaktywizować firmy i naukowców?

— W Stanach Zjednoczonych na badania kliniczne przeznacza się kilkadziesiąt razy więcej niż w Polsce, ale ich finansowanie jest u nas większe niż np. w Izraelu. Oczywiście kilkaset milionów złotych nie wystarczy na wykreowanie i przebadanie nowych leków. Dostępne są jednak również pieniądze z Narodowego Centrum Nauki, finansującego głównie badania podstawowe, czy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, wspierającego prace badawczo-rozwojowe i prototypowanie. Na dalszym etapie, czyli komercjalizacji produktów, potrzebne jest już zaangażowanie prywatnych partnerów i funduszy venture capital — zaznacza szef ABM.

Podkreśla, że celem jest zatrzymanie w kraju wynalazków, które bardzo często sprzedawane są za granicę, bo u nas nie znalazły finansowania.

— Często zdarza się, że zagraniczne koncerny sprzedają z powrotem do Polski rozwiązania oparte na badaniach podstawowych — zaznacza.

Agencja realizuje jeden z pierwszych publicznych programów z dotacjami na niekomercyjne badania kliniczne w kraju. Zwykle są one inicjowane przez koncerny farmaceutyczne, które oczekują konkretnego zwrotu z inwestycji, dotyczą więc głównie produktów, na które jest największy popyt. W cień odchodzą innowacje dla pacjentów z rzadkimi schorzeniami.

— Możemy to zmienić dzięki dotacjom. W naszym interesie jest, by polski system był przyjazny również dla inwestorów zagranicznych — podkreśla Radosław Sierpiński.

OKIEM PRZEDSIĘBIORCY

Pierwszy etap

KONRAD KRAJEWSKI, partner zarządzający w firmie Biotts

Granty przyznawane przez ABM dotyczą niekomercyjnych badań medycznych, jednak są one bardzo pożądane także przez biznes. Ich przejście to niemałe osiągnięcie, uwiarygodniające firmę w oczach potentatów farmaceutycznych. Dzięki temu młoda spółka biotechnologiczna ma większe szanse korzystnie sprzedać licencję globalnemu graczowi, którego będzie stać na dalsze badania i wprowadzenie gotowego leku na rynek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu