Około 200 mln zł z rezerwy budżetowej, przeznaczonej na wspomaganie przewozów regionalnych, zostanie we wrześniu podzielone między samorządy - poinformował na czwartkowej konferencji prasowej wicepremier Jerzy Hausner.
"Będziemy wyraźnie preferowali te samorządy, które zdecydują się na przyjęcie większej odpowiedzialności (za przewozy regionalne - PAP)" - powiedział Hausner.
Część tych środków samorządy już otrzymały, ale po równo, co nie znaczy sprawiedliwie, ponieważ samorządy są w bardzo różnym stopniu zaangażowane w przewozy regionalne - ocenił Hausner.
Te środki nie będą wydawane na bieżące potrzeby, ale na działania o charakterze inwestycyjnym, czyli przede wszystkim na zakup taboru - zaznaczył.
W czwartek marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik i prezes zarządu PKP Przewozy Regionalne Janusz Detlaff podpisali umowę powołującą do życia spółkę Koleje Mazowieckie-KM.
Spółka ma przede wszystkim zająć się regionalnymi przewozami pasażerskimi i świadczeniem usług związanych z transportem kolejowym. Jest to pierwsza tego rodzaju spółka w Polsce, jej udziałowcami są samorząd województwa mazowieckiego i spółka PKP Przewozy Regionalne. Kapitał spółki wynosi 50 tys. zł. 51 proc. udziałów objął samorząd, a 49 proc. - PKP Przewozy Regionalne.
Spółka rozpocznie działalność 12 grudnia 2004 roku, z chwilą wejścia w życie nowego rozkładu jazdy.
Zdaniem Hausnera, uruchomienie takiej spółki ma szczególne znaczenie dla rynku pracy. "Wzrost zatrudnienia jest sprawą
absolutnie fundamentalną" - podkreślił Hausner na konferencji prasowej. Dzięki takiej spółce układ transportowy będzie podporządkowany potrzebom rynku pracy. "Dzisiaj przeszkoda na rynku pracy często polega na tym, że tam, gdzie jest praca, tam ludzie dotrzeć nie mogą" - powiedział.
Chodzi o to, żeby przez takie przedsięwzięcia samorządy wojewódzkie, budując swoje strategie rozwojowe, tworzyły układy powiązań komunikacyjnych w taki sposób, by podporządkować je sytuacji na rynku pracy i ułatwić rozwiązanie problemów rynku pracy - dodał Hausner.
lb/ pwd/ bsb/