PB Po Godzinach
Partnerem cyklu EKO jest logo Provident

Herbata poprawia połączenia w mózgu

opublikowano: 18-09-2019, 22:00

Korzyści z picia herbaty jest wiele.

Czyżby jednak popularna używka mogła wpływać na funkcjonowanie mózgu? Z najnowszego badania, które opisał portal Medical News Today, wynika, że regularne picie herbaty może mieć związek z neuroplastycznością mózgu (zdolnością tkanki nerwowej do tworzenia nowych połączeń). Badanie musi być jeszcze powtórzone, żeby potwierdzić tę zależność. Przeprowadzono je na Narodowym Uniwersytecie Singapuru.

Liście herbaty (fot. Bloomberg)
Liście herbaty (fot. Bloomberg)

Naukowcy obserwowali aktywność mózgu 36 osób (wszystkie miały powyżej 60 lat) dzięki rezonansowi magnetycznemu. Przyglądali się głównie obszarowi mózgu odpowiedzialnemu za kształtowanie własnego ja, empatię, moralne rozumowanie i wyobrażenia dotyczące przyszłości. Uczestników poproszono o wypełnienie kwestionariuszy na temat stylu życia i stanu zdrowia. Podzielono ich na dwie grupy — pijących herbatę regularnie (15 osób) i pijących ją sporadycznie lub w ogóle (21 osób). Okazało się, że połączenia w ich mózgach wyglądają inaczej.

— Weźmy jako przykład analogię z ruchu ulicznego: wyobraźcie sobie różne regiony mózgu, odpowiedzialne za różne funkcje, jako miejsca docelowe, a połączenia między nimi jako drogi. Kiedy system drogowy jest lepiej zorganizowany, ruch pojazdów i pasażerów jest bardziej efektywny i zużywa mniej zasobów — tłumaczy Feng Lei, asystent profesora kierującego badaniem.

Podobnie dzieje się wtedy, gdy połączenia między różnymi częściami mózgu są lepiej ustrukturyzowane.

— Przepływ informacji może wówczas odbywać się bardziej efektywnie — wyjaśnia Feng Lei.

Taką zaletę miały głównie mózgi osób pijących herbatę. Amatorzy herbaty wykazywali się „większą efektywnością w tworzeniu funkcjonalnych i strukturalnych połączeń w mózgu”.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane