TOKIO (Reuters) - Honda Motor, drugi pod względem wielkości japoński producent samochodów, podała we wtorek, że w trzecim kwartale roku obrachunkowego zanotowała rekordowe zyski, dzięki znakomitej sprzedaży nowych modeli w USA i osłabieniu jena.
W okresie od października do grudnia skonsolidowany zysk operacyjny wzrósł o 61 procent i wyniósł 154,78 miliarda jenów (1,17 miliarda dolarów). Wynik ten jest zgodny z oczekiwaniami analityków.
"Jeżeli chodzi o zyski, to Honda jest dziś prawdopodobnie najlepszą japońską spółką" - powiedział Koji Endo, analityk sektora motoryzacyjnego w banku Credit Suisse First Boston.
Zysk netto wzrósł o 74 procent i wyniósł 82,26 miliarda jenów. Sprzedaż wzrosła o 11 procent, do 1,756 biliona jenów (13,28 miliarda dolarów).
W USA dużą popularnością cieszy się minivan Odyssey i sporotwy model Acura MDX. Na swoim rodzimym rynku Honda dobre wyniki zawdzięcza modelom Fit i Stream.
"Pierwotnie przewidywaliśmy, że w całym roku obrachunkowym sprzedamy na rodzimym rynku 880.000 samochodów. Obecnie jednak szacujemy, że liczba ta będzie bliższa 900.000" - powiedział Koichi Amemiya, wiceprezes Hondy.
Kolejnym czynnikiem który napędzał wzrost zysków Hondy był słaby jen.
Japońska waluta spadła w ostatnim kwatale minionego roku do najniższego od 16 lat poziomu wobec dolara, co przełożyło się na wzrost zysku operacyjnego o 38,5 miliarda jenów.
Według wiceprezesa Hondy każdy wzrost kursu dolara o jednego jena przekłada się na wzrost zysku operacyjnego o 12 miliardów jenów.
Honda już wcześniej sygnalizowała, że bieżący rok finansowy będzie należał do rekordowych. Jak na razie spółka nie uznała jednak za konieczne zrewidowanie wcześniejszych prognoz.
Japońskie prawo nakłada na firmy obowiązek skorygowania prognoz, jeżeli wyniki mają się o 30 procent różnić od wcześniej założonych.
Zysk operacyjny Hondy ma w tym roku wzrosnąć o 35 procent, do 550 miliardów jenów, a zysk netto o 42 procent, do 330 miliardów.
Honda jest jedynym japońskim producentem samochodów, który publikuje wyniki kwartalne. Jednak także jej najwięksi rywale - Toyota i Nissan spodziewają się rekordowych wyników.
((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))