Honda stawia na hybrydy, ogranicza inwestycje w elektryki

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-05-20 10:23

W odpowiedzi na słabnący globalny popyt na pojazdy elektryczne, Honda Motor ogłosiła znaczącą zmianę w swojej strategii. Japoński producent samochodów zamierza ograniczyć inwestycje w elektryfikację, jednocześnie intensywnie rozwijając ofertę pojazdów hybrydowych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Honda obniżyła planowane inwestycje w elektryfikację i oprogramowanie do roku obrotowego 2030 do 7 bln jenów (około 48,4 mld USD) z wcześniej zakładanych 10 bln jenów. Ta rewizja jest bezpośrednią reakcją na obecne realia rynkowe.

Firma podała, że biorąc pod uwagę obecne spowolnienie rynku, spodziewa się, że sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2030 r. spadnie poniżej zakładanych wcześniej 30 proc. Samochody zasilane wyłącznie bateriami mogą stanowić wówczas tylko około 20 proc. sprzedaży firmy, co przekłada się na 700-750 tys. aut.

W zamian, Honda planuje skoncentrować się na rosnącym popycie na pojazdy hybrydowe. Firma spodziewa się sprzedać od 2,2 do 2,3 miliona pojazdów hybrydowych do 2030 roku. Co więcej, zamierza wprowadzić na rynek globalnie 13 modeli hybrydowych nowej generacji w ciągu czterech lat, począwszy od 2027 roku. Opracuje również system hybrydowy dla większych modeli, planując jego wprowadzenie w drugiej połowie obecnej dekady.

Honda podtrzymuje swój długoterminowy cel. Firma nadal planuje, aby do 2040 roku całość sprzedaży nowych samochodów stanowiły pojazdy zasilane akumulatorami oraz ogniwami paliwowymi. Oznacza to, że choć ścieżka do pełnej elektryfikacji może być bardziej elastyczna, ostateczny kierunek pozostaje niezmieniony.