"Idzie nowy kryzys"

Konrad Sobiecki, bloomberg
opublikowano: 15-07-2009, 17:06

Według Marka Mobiusa, zarządzającego 25 mld USD z Templaton Asset Management na światowym rynku szykuje się nowy kryzys.

Kryzys miałby on powstać przez nieefektywne regulacje rynku terminowego i zwiększoną płynność (efekt pakietów stymulacyjnych) – twierdzi inwestor.

- Presja polityczna branków inwestycyjnych i zarabiających na instrumentach pochodnych będzie prowadzić do rozluźnienia regulacji rynkowych – mówi Mobius.

Instrumenty pochodne przyczyniły się łącznie do 1,5 bilionów USD odpisów i strat największych światowych banków, brokerów i ubezpieczycieli od 2007 roku – według danych Bloomberga. Światowy rynek akcji stracił blisko połowę swojej wartości w ostatnim roku, kurcząc się o 28,7 bilionów USD. Nic więc dziwnego, że inwestorzy mają coraz większą awersję do ryzyka i tak obawiają się światowej recesji.

Mobius nie podaje co można zrobić, aby usprawnić regulacje rynek derywatywów, dzięki którym można zabezpieczać się przed zmianami kursów akcji, obligacji, walut, towarów, stóp procentowych, a nawet pogody. Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BIS) szacuje, że wartość rynku terminowego wynosi 592 bln USD, czyli dziesięć razy tyle, co produkt krajowy brutto wszystkich gospodarek na świecie.

Według Mobiusa, „banki zarabiają zbyt duże pieniądze na tego typu instrumentach, dlatego też nie chcą być transparentne”. Kryzys może przyjść od pięciu do siedmiu lat, kiedy pieniądze pochodzące z pakietów stymulacyjnych pogorszą zmienność rynku - dodaje. Sumę pakietów stymulacyjnych szacuje się na 2 biliony USD.

Banki zlobbowały mocno prawo, dzięki czemu mogą inwestować z poziomem ryzyka, jakie było kilka lat temu – twierdzi Venkatraman Anantha-Nageswaran, prezes działu inwestycji w Singapurskim Bank Julius Baer.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Konrad Sobiecki, bloomberg

Polecane