Ile norm, tyle korzyści

opublikowano: 27-01-2014, 00:00

Prawidłowe wdrożenie systemu opartego na normie ISO zwiększa efektywność działania firmy, a zarazem jej obroty.

Bez względu na to, który ze standardów ISO wybierze przedsiębiorca, efektem powinno być usprawnienie pracy firmy, a jednocześnie poprawa jej wyniku finansowego. Oczywiście jest pewien warunek.

— Organizacja musi chcieć się zmienić. Nie chodzi o to, by przygotować kilka segregatorów i procedur, lecz o to, by zidentyfikować miejsca, w których ryzyko nie jest akceptowane i wdrożyć pewne zabezpieczenia. Firmy, które decydują się na wprowadzenie systemów zarządzania, a następnie świadomie i konsekwentnie je doskonalą, po krótkim czasie widzą zdecydowany wzrost jakości realizowanych procesów — mówi Jakub Syta, partner w Immusec.

Wdrożenie systemów zgodnych z normami ISO uczy planować działania w taki sposób, by móc zapobiegać błędom. To z kolei pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. — Zapobieganie błędom zwiększa również zadowolenie pracowników, prowadzi do ich większej motywacji i lepszej wydajności. Poza tym, mając certyfikowane systemy, niwelujemy często niebezpieczeństwo powstania sytuacji kryzysowych — wyjaśnia Adam Banasik, kierownik działu marketingu TÜV Nord Polska.

Za każdą z norm kryją się także benefity, wynikające z jej specyfiki, np. dla standardu zarządzania jakością ISO 9001 jest to spadek kosztów reklamacji (do 95 proc.) oraz obsługi klienta i produkcji (od kilku do kilkunastu procent), a poza tym poprawa wizerunku firmy i wzrost zaufania klientów.

— Wdrożenie ISO 14001 i ISO 50001 prowadzi do optymalizacji zużycia mediów, surowców, a przez to do optymalizacji kosztów. Z kolei ISO/IEC 27001 powoduje zwiększenie bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego oraz zmniejszenie kosztów związanych z ryzykami częstymi, np. fluktuacją — wskazuje Mariusz Mazur, dyrektor generalny Instytutu Kształcenia Menadżerów Jakości (IKMJ). Inne normy, np. ISO 14001, powodują, że firma staje się mniej uciążliwa dla środowiska naturalnego. Nawet jeśli będzie musiała ponieść w związku z tym koszty zakupu ekologicznych rozwiązań, to — jak przekonuje Michał Borucki, prezes Blue Energy — zaowocuje to poprawą jej wizerunku, a także ograniczeniem kosztów opłat środowiskowych i ewentualnych kar. Ciekawym standardem jest także ISO 27001, którego wdrożenie powoduje, że informacje przetwarzane przez organizacje będą bezpieczne. Oprócz korzyści wizerunkowych, wzrostu zaufania wśród partnerów handlowych, firma obniży także ryzyko szpiegostwa przemysłowego.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Jedną z najważniejszych zalet tego standardu jest również przygotowanie planów na wypadek utraty informacji. Wiele firm straciło ogromne sumy pieniędzy w wyniku kradzieży albo przypadkowego usunięcia danych. Wdrożenie rozwiązań wynikających z ISO 27001 ma firmę przed takimi przykrymi sytuacjami uchronić — tłumaczy Michał Borucki. Przyjęcie przez firmę normy ISO 22301 zapewnia z kolei ciągłość produkcji, handlu, logistykinawet w razie wystąpienia awarii. Przedsiębiorca powinien mieć jednak świadomość, że korzyści z wdrożenia nie pojawiają się z dnia na dzień. Poza tym to właśnie od firmy certyfikowanej zależy, w jakim stopniu przełożą się one na jej sukces.

— Jeśli organizacja rzetelnie i systematycznie pracuje nad doskonaleniem systemu, szybkość i precyzja w identyfikowaniu i rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych stają się codzienną praktyką. Bardzo istotnym elementem jest również wzrost wewnętrznej motywacji pracowników firmy, co procentuje wzrostem zadowolenia klientów. Kiedy po roku odwiedzam firmę zajmującą się produkcją maszyn, szefowie chwalą się wzrostem rentowności produkcji, którą uzyskali dzięki racjonalizacji zużycia energii i surowców. Jest więc wiele wskaźników bezpośredniego przełożenia ISO na pozytywny efekt biznesowy — tłumaczy Marcin Szopa, dyrektor sprzedaży Dekra Certification. Podobnego zdania jest Mariusz Mazur.

— System musi być rzetelnie wdrożony. Nie da się tego zrobić w tydzień. Wtedy mamy tylko opracowaną dokumentację, ale nie system — mówi dyrektor generalny IKMJ.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane