Inflacja cen żywności w Wielkiej Brytanii znów rośnie. Dyskonty zyskują

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-05-28 10:38

Inflacja cen artykułów spożywczych w Wielkiej Brytanii wzrosła do najwyższego poziomu od 15 miesięcy. Presja na domowe budżety rośnie, a konsumenci coraz częściej sięgają po promocje. Dyskonty, takie jak Lidl i Aldi, notują rekordowe udziały w rynku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ceny artykułów spożywczych w Wielkiej Brytanii wzrosły w ciągu czterech tygodni do 18 maja o 4,1 proc. rok do roku — poinformowała firma badawcza Kantar. To najwyższy poziom inflacji żywności od lutego 2024 roku, przewyższający również kwietniowy wskaźnik na poziomie 3,8 proc. W tym samym okresie sprzedaż artykułów spożywczych wzrosła o 4,4 proc.

Największe podwyżki cen odnotowano w przypadku wyrobów czekoladowych, kremów do opalania oraz maseł i smarowideł. Z kolei spadki zanotowały ceny karmy dla zwierząt domowych oraz artykułów papierniczych do użytku domowego.

Eksperci ostrzegają, że sytuacja może się pogorszyć. Instytut Dystrybucji Produktów Spożywczych prognozuje, że inflacja cen żywności w 2025 roku może sięgnąć nawet 5 proc. Dodatkowe ryzyka inflacyjne stanowią planowane przez rząd Partii Pracy podwyżki podatków dla pracodawców, wzrost krajowej płacy minimalnej oraz nowy podatek od opakowań.

W odpowiedzi na rosnące ceny konsumenci coraz częściej szukają promocji. Jak wskazuje Kantar, wydatki promocyjne w maju były o 5,1 proc. wyższe niż rok wcześniej. Największą popularnością cieszą się proste obniżki cen — odpowiadają one za aż 80 proc. wszystkich promocji.

W warunkach rosnącej presji na portfele, największe zyski notują sklepy oferujące niższe ceny. Ocado pozostało najszybciej rozwijającym się sklepem spożywczym w kraju, zwiększając sprzedaż o 14,9 proc. w ciągu ostatnich 12 tygodni. Dyskonty również radzą sobie świetnie — ich łączny wzrost sprzedaży osiągnął poziom 8,4 proc., najwyższy od stycznia 2024 roku.

Lidl zdobył rekordowy 8,1 proc. udziału w rynku, notując wzrost sprzedaży o 10,9 proc. Z kolei Aldi zwiększył udział w rynku do 11,1 proc. przy wzroście sprzedaży o 6,7 proc., co jest jego najlepszym wynikiem od początku 2024 roku.