
Od Pragi i Warszawy po Budapeszt, zachodnie firmy od dawna szukały szerokiego grona wykształconych, międzynarodowych pracowników dla outsourcingu lub offshoringu usług biznesowych, takich jak tworzenie oprogramowania, administracja, obsługa płac i badania dla dużych klientów europejskich i amerykańskich.
Teraz, pomimo zmniejszającej się luki płacowej i rosnących kosztów szybciej niż w Europie Zachodniej, centra usług biznesowych w Europie Środkowej, które rozkwitły podczas pandemii, zatrudniają więcej pracowników, ponieważ inne sektory wycofują się z powodu wojny na Ukrainie i rosnących kosztów energii.
Sektor usług biznesowych wyrósł od niemal zerowego poziomu 25 lat temu do branży zatrudniającej prawie 800 tys. pracowników w Europie Środkowo-Wschodniej, która jest coraz ważniejszą siłą napędową lokalnych gospodarek.
Badanie przeprowadzone przez Czeskie Stowarzyszenie Liderów Usług Biznesowych, grupę branżową reprezentującą sektor, określa wzrost zatrudnienia na poziomie 11 proc. w 2022 r. i 13 proc. w 2023 r.
Luka płacowa zmniejszyła się w ostatnich latach, ponieważ wzrost gospodarczy w krajach takich jak Polska i Czechy przewyższa wzrost w krajach zachodnich. Jednak koszty zatrudnienia w regionie wciąż wahają się od około 30 proc. do 50 proc., w zależności od roli.