Polskie firmy coraz częściej korzystają ze wsparcia influencerów w kampaniach reklamowych. Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na taką formę promocji?Dopasowane rozwiązania
Influencer marketing to zyskująca na popularności wśród polskich przedsiębiorców metoda komunikacji marketingowej z klientami. Polega ona na promowaniu produktów lub usług firmy za pomocą i pośrednictwem influencerów, czy popularnych, rozpoznawalnych osób tworzących treści w internecie. Zwiększone zainteresowanie tym sposobem promocji jest związane ze stale rosnącą popularnością mediów społecznościowych w Polsce. Jak wynika z danych raportu „Digital 2022”, opracowanego przez ekspertów platformy DataReportal, z tego typu portali korzysta na co dzień 72 proc. Polaków. Facebook, Instagram, czy TikTok cieszą się wśród nich olbrzymią popularnością.
– Media społecznościowe na stałe wpisały się w codzienne życie Polaków. Korzystamy z nich zarówno w życiu towarzyskim, jak i zawodowym. Firmy starają się wykorzystywać ten trend i kierować swoją komunikację reklamową tymi kanałami – mówi Michał Brzeziński, niezależny ekspert ds. marketingu internetowego.
Zyskaj na współpracy
Influencer marketing różni się od tradycyjnych form promocji. Twórcy treści – z racji tego, że cieszą się sympatią użytkowników, którzy obserwują ich w mediach społecznościowych - mają dużo bliższą relację z odbiorcami, dzięki czemu mogą precyzyjniej dobierać sposoby komunikacji. Tworzone przez influencerów materiały mogą wydawać się również bardziej naturalne niż klasyczne reklamy telewizyjne, mające bardziej promocyjny wydźwięk. Z pewnością jest to jedna z metod komunikacji, które najbardziej angażują i przyciągają odbiorców.
– Influencer najczęściej potrafi dobrać sposób komunikacji, ton, argumenty w taki sposób, żeby zainteresować produktem swoją społeczność. Komunikuje się z nią na co dzień. Dodatkowo firmuje produkt lub usługę swoją twarzą i nazwiskiem – mówi Robert Sosnowski, CVO w platformie Reach a Blogger.
Chociaż influencer marketing kojarzy się głównie z portalami społecznościowymi i młodymi odbiorcami, nie jest on koncepcją nową. Agencje reklamowe od wielu lat korzystają z usług celebrytów, którzy występują w reklamach telewizyjnych.

– W przypadku tradycyjnego marketingu reklamy są nieco mniej zróżnicowane w stosunku do grup docelowych i zwykle krótsze. Jeśli w kampanii występuje celebryta, zwykle jego komunikacja jest bardziej ogólna. Warto przy tym zauważyć, że już od wielu lat tradycyjne reklamy czerpią z influencer marketingu, wykorzystując w kampaniach rozpoznawalne osoby i naśladując influencerskie narracje – opowiedział Robert Sosnowski.
Na co uważać
Współpraca z influencerami oprócz korzyści dla przedsiębiorców niesie za sobą również ryzyko. Jest nim np. związanie marki z osobą zewnętrzną, która nie jest pracownikiem firmy. Przedsiębiorca nie może mieć pewności, że dany influencer nie podejmie działań, które w przyszłości mogłyby negatywnie odbić się na jego wizerunku, a co za tym idzie - na reputacji produktów, które promował na swoim kanale w social mediach.
– Warto być uważnym i przeprowadzić dogłębne poszukiwania podczas wyboru osoby, która miałaby reprezentować naszą markę. Trzeba pamiętać, że influencerzy nie są częścią naszej organizacji i nie mamy kontroli nad ich zachowaniem – przestrzega Michał Brzeziński.
Przedsiębiorcy zastanawiający się nad współpracą z influencerami powinni pamiętać o tym, że liczy się znacznie więcej elementów niż tylko zasięgi danego twórcy. W wielu przypadkach mniejszy kanał, ale bardziej skupiający się na danej branży, może skuteczniej dotrzeć do docelowej grupy odbiorców.
– Influencerzy zadomowili się już chyba we wszystkich branżach, również w B2B. Osobiście interesuję się historią, prehistorycznymi budowlami, sztuką, geostrategią - w każdej z tych dziedzin działają w internecie eksperci operujący w modelu influencerskim i nie ma znaczenia to, czy przed ich nazwiskami widnieją tytuły naukowe, czy nie. Wyszukanie tego typu treści w TV, radiu czy prasie jest dla mnie trudniejsze i często materiały są płytsze pod względem jakości. Dlatego ważny jest dobór odpowiednich twórców i wyważonej komunikacji – mówi Robert Sosnowski.
Poznaj program “II Kongresu Prawo Konsumenckie”, 23-24 maja 2023, Warszawa >>
Co przedsiębiorcy sądzą o współpracy z influencerami? Nad tematem pochyliła się platforma Reach a Blogger, tworząc raport „Polski rynek Influencer Marketingu w 2022 w oczach Reklamodawców”. 28,6 proc. przedsiębiorców zapytanych o swoje doświadczenia z twórcami treści odpowiedziało, że ta forma komunikacji ma podobny zwrot z inwestycji co tradycyjne formy reklamy. Zdaniem 24,8 proc. przedstawicieli biznesu ten wskaźnik jest niższy, a według 23,8 proc. - wyższy.
Eksperci podkreślają, że ważne jest właściwe dobieranie zarówno sposób komunikacji, jak i odpowiednich twórców - w zależności od produktów i usług, które chcemy reklamować.
– Rekomenduję, aby do influencer marketingu mieć podejście takie jak w przypadku innych kanałów reklamowych: Google Ads, Facebook czy Instagram Ads, YouTube Ads, mailingów itp. Warto wykonać kampanię testową z kilkoma influencerami i porównać wyniki do innych metod czy narzędzi reklamowych. Jeśli zwrot z inwestycji jest wyższy, należy to kontynuować. Natomiast jeśli jest słabszy, lepiej skupić się na kanałach, które przynoszą lepsze wyniki – sugeruje Robert Sosnowski.