Innowacje tylko ze sprawdzonym dostawcą

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2017-01-26 13:01

Zarządzający zakupami w firmach preferują współtworzenie innowacyjnych projektów ze swoimi dostawcami. Ale wciąż obawiają się ryzyka.

Firma KPMG przyjrzała się pracy zespołów zakupowych w polskich firmach i zapytała, czy i jakie działania w zakresie pozyskiwania innowacji podejmują. Zweryfikowała też nastawienie dostawców. Wyniki badania zostały zebrane w raporcie „Procurement Innovation Challenge – jak kupować innowacje, kupując innowacyjnie”. 

Zakupowy potencjał:
Zakupowy potencjał:
Jednym z czynników kształtujących przyszłą rolę funkcji zakupów będzie rozwój technologii cyfrowych.
iStock

- Wszechobecne i narastające zjawisko transformacji cyfrowej sprawia, że na polskim rynku w pierwszej kolejności oczekuje się innowacji organizacyjnych, czyli usprawnień obecnych procesów i struktur organizacyjnych (32 proc. wskazań). Inny istotny obszar (poziom 23-28 proc.) stanowią innowacje produktowo-usługowe i marketingowo-sprzedażowe, wspierające zarządzanie relacjami z klientem oraz sprzedaż produktów i usług – podkreśla Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

Zakup innowacji

Jak zaznaczają analitycy, krajowi dostawcy traktują rozwój innowacji jako drogę do zwiększenia przychodów dla swoich klientów. 29 proc. z nich uważa, że może być to także dobra metoda redukcji kosztów. 

Z drugiej jednak strony pojawiają się obawy związane np. z przekonaniem o tym, że pozyskanie lub zakup innowacji mogą się okazać zbyt skomplikowane. 59 proc. kierowników działów zakupowych woli więc współtworzyć innowacyjne projekty razem z dostawcami. Przy czym 71 proc. badanych podkreśla innowacyjność swoich produktów i usług, klasyfikując ją jako element konkurencyjności. Jak twierdzą analitycy KPMG, „rolą nowoczesnych jednostek zakupowych pozostaje właściwe zidentyfikowanie, ocena i wykorzystanie potencjału innowacyjnych rozwiązań swoich dostawców”. 

- Możliwość zakupu innowacji z zewnątrz od innej firmy na wczesnym etapie rozwoju tj. koncepcji, wstępnej analizy lub prototypu, wskazywana jest przez ok. 40 proc. zarządzających funkcją zakupów analizowanych przedsiębiorstw w Polsce. Znacznie częściej preferują oni pozyskiwanie innowacji poprzez współpracę z obecnymi dostawcami (blisko 60 proc. wskazań). Zakup innowacji szczególnie na wczesnym etapie rozwoju wiąże się z większym ryzykiem i procesem odbiegającym od standardowych zakupów – dodaje Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

Zmniejszyć ryzyko

O skuteczności wspólnych działań w zakresie innowacyjności decydują wzajemne zaufanie i jakość relacji - tak twierdzi 57 proc. dostawców. 44 proc. osób kierujących jednostkami zakupowymi w firmach wśród barier wspólnego wprowadzania innowacji również wskazuje na aspekty komunikacyjne i relacyjne. 

Zmierzyć trzeba się też z ryzykiem. Dla zarządzających zakupami w przedsiębiorstwach głównym ograniczeniem w zakupie innowacji jest niepewność efektu, jaki może ona przynieść (55 proc. respondentów). 

- Ciekawym rozwiązaniem wspierającym pozyskiwanie innowacji i docieranie m.in. do interesujących spółek typu start-up jest crowdsourcing, czyli wymiana doświadczeń i szukanie rozwiązań bieżących wyzwań w gronie praktyków danej branży, dostawców czy środowisk akademickich. Na rynku polskim największym zainteresowaniem cieszy się forma wymiany doświadczeń z dostawcami i spółkami z branży, wskazana przez 30 proc. uczestników badania – mówi Katarzyna Cichoń, menedżer w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.