InPost zwiększył masę w czwartym kwartale

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2024-01-10 08:43

Operator paczkomatów w końcówce roku zwiększył wolumen obsłużonych przesyłek o ponad 20 proc. Za granicą Francja rośnie wolniej niż Wielka Brytania.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie były wyniki operacyjne InPostu w czwartym kwartale i całym 2023 r.,
  • jak spółka radzi sobie w Polsce, a jak na rynkach zagranicznych,
  • ile paczkomatów jest w sieci InPostu.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Prawie 900 mln przesyłek w całym 2023 r., z czego 268 mln w samym czwartym kwartale - to ubiegłoroczny dorobek InPostu, operatora sieci paczkomatów. Notowana w Amsterdamie spółka w środę podała wstępne dane operacyjne za ostatni, najgorętszy w handlu internetowym kwartał. Dostarczyła w nim o 21 proc. więcej przesyłek niż rok wcześniej. Na polskim rynku, który odpowiada za blisko dwie trzecie biznesu InPostu, paczkowy wolumen wzrósł o 17 proc.

- Jesteśmy niekwestionowanym liderem w Polsce i nadal notujemy dynamikę wzrostu powyżej rynku, a tym samym zwiększamy w nim nasz udział. Rok 2023 zakończyliśmy kolejnym udanym i rekordowym szczytem paczkowym. W najbardziej obłożonym zamówieniami dniu obsłużyliśmy 11 milionów paczek - mówi Rafał Brzoska, prezes i znaczący akcjonariusz InPostu, cytowany w komunikacie spółki.

W całym 2023 r. na poziomie grupy wolumen obsłużonych przesyłek wzrósł o 20 proc., a tylko w Polsce o 16 proc.

Zagraniczna dynamika

Polska w trzecim kwartale odpowiadała za 65 proc. obsłużonego przez InPost wolumenu przesyłek. Resztę zapewniły rynki zagraniczne: Francja, Hiszpania, Portugalia i kraje Beneluksu, gdzie InPost działa za pośrednictwem przejętego w 2021 r. Mondial Relay, a także Wielka Brytania i Włochy.

Mondial Relay dostarcza przesyłki przede wszystkim do punktów odbioru osobistego w sklepach, bo sieć paczkomatów jest na jego rynkach dopiero rozstawiana. Z kluczowych biznesów w grupie wykazuje najmniejszą dynamikę wzrostu. Spółka ta w czwartym kwartale dostarczyła 70,6 mln paczek (26 proc. wyników całej grupy), co oznacza wzrost o 9 proc. rok do roku. W całym 2023 r. dynamika tego segmentu wyniosła 13 proc. InPost zwraca uwagę, że liczba przesyłek w segmencie B2C (głównie zakupów z e-sklepów) rośnie znacznie szybciej.

- Przenosimy polskie rozwiązania na rynki zagraniczne, dzięki czemu międzynarodowa część biznesu również rozwija się zgodnie z założeniami. Mondial Relay jest na dobrej drodze do realizacji naszych planów strategicznych, skupiając się na rozwoju segmentu B2C, gdzie wolumeny w IV kw. 2023 r. wzrosły o 30 proc. rok do roku. Obecnie we Francji mamy drugą co do wielkości sieć maszyn paczkowych, a planem grupy na 2024 r. jest zostać numerem jeden - mówi Rafał Brzoska.

Grupa chwaliła się niedawno, że inny duży rynek zagraniczny - Wielka Brytania - po dekadzie inwestycji przestał generować straty. InPost w ubiegłym roku kupił tam udziały w operatorze logistycznym Menzies, wydając na 30-procentowy pakiet prawie 50 mln GBP. W czwartym kwartale na rynku brytyjskim dostarczył 17,2 mln paczek, czyli 169 proc. więcej niż rok wcześniej.

- W Wielkiej Brytanii głównym celem na 2023 r. było rozwiązanie wyzwań logistycznych, co udało się osiągnąć przez zakup udziału w Menzies Distributions. Przy obecnym, silnie rosnącym popycie głównym celem w Wielkiej Brytanii jest jak najszybsza rozbudowa sieci. Plan zwiększenia liczby maszyn w Wielkiej Brytanii jest już realizowany. Tylko w grudniu ubiegłego roku rozstawiliśmy tam ponad 300 nowych urządzeń, co było najlepszym miesięcznym wynikiem na tym rynku. W 2024 r. chcemy utrzymać podobne tempo wzrostu – mówi Rafał Brzoska.

Okiem analityka
Dobra kondycja e-handlu
Tomasz Sokołowski
analityk Santander Biura Maklerskiego

Wyniki operacyjne InPostu za czwarty kwartał są bardzo dobre, wolumen obsłużonych przesyłek był wyższy od moich oczekiwań. Zaskoczenie na plus widoczne było na każdym rynku, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, ale również we Francji i w Polsce, gdzie trudno mocno rosnąć za sprawą wysokiej bazy. Moje wcześniejsze prognozy wyników finansowych InPostu za czwarty kwartał są w świetle tych rezultatów dość konserwatywne. To pokazuje też dobrą kondycję całego e-handlu w końcówce 2023 r., powody do optymizmu mają też więc m.in. akcjonariusze Allegro, które ma znaczący udział w wolumenie przesyłek obsługiwanych przez InPost w Polsce. Zarząd Allegro w listopadzie zakładał, że w końcówce roku spółka wykaże 9-11 proc. wzrostu GMV [ogólnej wartości sprzedaży na platformie - red.] i dane InPostu wskazują, że ten cel jest realny, mimo wcześniejszych negatywnych sygnałów, jak relatywnie słabe odczyty indeksu BaseLinkera w ostatnim miesiącu.

Paczkomatowa ekspansja

W sieci InPostu działa teraz prawie 35,5 tys,. paczkomatów, czyli o 27 proc. więcej niż rok wcześniej. W Polsce rozstawiono już 22 tys. urządzeń, z czego tylko w ubiegłym roku 2,7 tys. (wzrost o 14 proc.).

W Wielkiej Brytanii i we Włoszech grupa ma łącznie 8,16 tys. maszyn (wzrost o 35 proc.), a na rynkach, na których działa Mondial Relay - 5,3 tys. (wzrost o 107 proc.). InPost podaje, że w samej Wielkiej Brytanii stał się największym operatorem pod względem liczby urządzeń dzięki sieci liczącej 6,4 tys. urządzeń.

- Nasze urządzenia w Polsce i na rynkach międzynarodowych radziły sobie jeszcze lepiej niż w poprzednim roku. Niektóre z nich osiągnęły utylizację na poziomie powyżej 300 proc. To dowód na to, że InPost jest na dobrej drodze do powielenia z sukcesem swojego modelu biznesowego w innych krajach - mówi Rafał Brzoska.

Pełny raport roczny InPostu z danymi finansowymi zostanie opublikowany 28 marca. Po trzech kwartałach grupa miała 6,18 mld zł przychodów, notując 0,98 mld zł zysku operacyjnego i 494 mln zł zysku netto.