Technologia RFID zyskuje u inwestorów

opublikowano: 18-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Hadatap, wdrażający technologię do monitoringu towarów, dostał pieniądze od Avii Capital. Inna spółka z tego segmentu w ubiegłym roku trafiła do portfela TDJ.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile pieniędzy na dalszy rozwój ma szansę otrzymać Hadatap
  • jakie są biznesowe perspektywy technologii RFID
  • dlaczego wcześniej na podobną inwestycję zdecydował się TDJ

Polski fundusz wzrostowy Avia Capital zrealizował trzecią inwestycję. Do portfela włączył rodzimą spółkę Hadatap, która – jak twierdzą przedstawiciele funduszu - wykonała najwięcej wdrożeń technologii RFID w kraju.

Technologia RFID (z ang. radio frequency identification) pozwala na identyfikację i monitorowanie przedmiotów - towarów, przesyłek itp. - za pomocą tagów, czyli inteligentnych etykiet z wbudowanym mikroczipem. Korzystają z niej m.in. firmy produkcyjne, logistyczne, przedsiębiorstwa z sektora handlu tradycyjnego i e-commerce. Hadatap ma własne oprogramowanie i czytniki RAIN RFID, nie zajmuje się natomiast projektowaniem i produkcją samych tagów. Spółka planuje przeznaczyć pozyskane od inwestorów pieniądze m.in. na zwiększenie sprzedaży w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. Wartość transakcji nie została ujawniona, wiadomo jednak, że fundusz Avia Capital w jedną spółkę jest gotów zainwestować od 3 do 10 mln EUR.

Wszechstronne zastosowanie:
Wszechstronne zastosowanie:
Naszą ambicją jest rozwój IoE (internet of everything) w zakresie cyfryzacji nadzoru nad majątkiem firm - mówi Artur Czarzyński, prezes Hadatap.
materiały prasowe

- Z pewnością zwiększymy swoje zaangażowanie finansowe w Hadatapie, docelowo chcemy zainwestować z niego maksymalną przewidzianą w strategii funduszu kwotę. Jest szansa, że nastąpi to w ciągu najbliższych 18 miesięcy – mówi Marcin Wysocki, partner w Avii Capital.

Wdrażanie tagów

Z technologii Hadatapu, spółki założonej w 2006 r., korzysta ok. 150 dużych i średnich firm i instytucji - wśród nich PKN Orlen (element systemu identyfikacji, inwentaryzacji i lokalizacji cystern kolejowych), Poczta Polska (w trzech sortowaniach) i Uniwersytet Jagielloński (kontrola nad księgozbiorem).

Dla szybko rosnących spółek

Hadatap to trzecia inwestycja Avii Capital, funduszu koncentrującego się na spółkach w fazie wzrostu, których celem jest m.in. rozpoczęcie lub zwiększenie skali eksportu. Wcześniej fundusz zainwestował w Pro-Project (technologie do kontroli jakości medycznych urządzeń diagnostyki obrazowej) i litewską Elintę Charge (produkcja stacji ładowania aut elektrycznych). W tym roku ma szansę przeprowadzić jeszcze 2-3 transakcje.

Avia Capital na aktywność na rynku private equity pozyskała 60 mln EUR m.in. z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego, Banku Gospodarstwa Krajowego i Polskiego Funduszu Rozwoju.

- Stosowane przez nas rozwiązanie pozwala zidentyfikować przedmioty z odległości nawet kilkudziesięciu metrów i umożliwia odczyt wielu informacji jednocześnie. Technologia RFID wypiera kody kreskowe, ponieważ ma nad nimi wiele przewag. W Polsce rośnie grupa firm, które przekonują się, że dzięki RFID mogą usprawnić procesy, oszczędzić czas i podnieść wydajność – twierdzi Artur Czarzyński, prezes Hadatapu.

Marcin Wysocki informuje, że w ubiegłym roku firma wypracowała niecałe 10 mln zł przychodów i uzyskała rentowność EBITDA na poziomie 20 proc.

Rynek do zagospodarowania

Inwestor podkreśla, że rynek technologii RFID na całym świecie jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Z jego perspektywy to korzystne, bo jest nadzieja na szybki wzrost biznesów i dobry zarobek.

Okiem eksperta
RFID: teraźniejszość i przyszłość
Eryk Brzeziński
dyrektor centrów kompetencyjnych w Billennium

Technologia RFID istnieje na rynku już kilkadziesiąt lat, a jej popularność nie słabnie, o czym może świadczyć fakt, że wartość globalnego rynku wynosi ponad 10 mld USD i wzrasta w tempie ok 10 proc. r/r. Dzieje się to głównie za sprawą jej masowego zastosowania w łańcuchach dostaw, procesach logistycznych, śledzeniu stanu zapasów, procesach realizacji zamówień czy sprzedaż detalicznej, czyli niemal w każdej branży. Technologia jest tania we wdrożeniu i nie ma wielkiej konkurencji, co pozwala sądzić, że będzie wykorzystywana jeszcze przez wiele lat. Przyszłością dla RFID jest szerokie zastosowanie w obszarze internetu rzeczy, który coraz częściej staje się elementem łańcucha dostaw, i możliwości połączenia z blockchainem. Pozwoli to na zwiększenie przejrzystości przepływów, znacznie lepsze zabezpieczenie łańcucha dostaw i automatyzację różnych operacji administracyjnych.

- W kraju zaczęła się natomiast moda na RFID. Mimo, że nie jest to nowa technologia, RFID jest - naszym zdaniem - rozwiązaniem przyszłości. Dobrze, że nie tylko my, ale też inne fundusze zauważyły dynamiczny rozwój rynku w tym obszarze. Liczymy, że dzięki temu w Polsce powstanie hub tej technologii – mówi Marcin Wysocki.

Przypomnijmy, w maju ubiegłego roku TDJ (firma inwestycyjna Tomasza Domogały) do swojego nowego funduszu, którego kapitalizacja ma sięgnąć 200 mln zł, włączył producenta tagów RFID - Talkin’ Things. Zapowiedział, że wspólnie z właścicielem Formiki i funduszu działającego przy hiszpańskiej firmie Prosegur na rozwój spółki wyda 20 mln USD.

„Rynek technologii RFID na świecie rośnie w niezwykle szybkim tempie. Tagi znajdują zastosowanie w sektorze odzieżowym, farmaceutycznym, logistycznym itd. Wywodząca się z Francji sieć wielkopowierzchniowych sklepów Decathlon rozpoczęła stosowanie tagów RFID już w 2008 r., w 2014 r. rozszerzyła projekt na cały świat, a od trzech lat 100 proc. produktów globalnego koncernu jest otagowane. Podobną drogę przechodzą od niedawna Inditex, Walmart i Nike” – powiedział wówczas Tomasz Domogała.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane