Inwestorzy nie przejęli się gigantyczną karą dla Alibaby

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 12-04-2021, 10:20

Nałożona przez chiński nadzór gigantyczna, sięgająca 2,75 mld USD kara dla koncernu Alibaba Group Holding została przyjęta przez giełdowych inwestorów… zwyżką wyceny akcji, donosi Reuters.

fot. Bloomberg

Cena walorów największej chińskiej spółki e-commerce rosła na giełdzie w Hongkongu momentami aż 9 proc., zyskując najmocniej od lipca 2020 r. Zdaniem specjalistów, tak pozytywna reakcja giełdy wynika z faktu, że w końcu wyjaśniło się jedno z największych źródeł niepewności dla spółki.

Kara jest pokłosiem prowadzonego dochodzenia, w którym nadzorcy rynku zarzucili firmie stosowanie dominującej pozycji w kontaktach biznesowych w tym z dostawcami. Kontrole na masową skalę ruszyły po tym jak założyciel koncernu miliarder Jack Ma publicznie skrytykował chiński system regulacyjny w październiku 2020 r. Najbardziej spektakularnym, oprócz grzywny, efektem sporu było jak dotąd, wstrzymanie przez Pekin debiutu giełdowego Ant Group, spółki za którą stoi właśnie Alibaba.

Alibaba odnosząc się do nałożonej, rekordowej grzywny w kwocie 18 mld juanów (2,75 mld USD) stanowiącej około 2 proc. przychodów stwierdził, że nie będzie ona miała większego znaczenia dla finansów przedsiębiorstwa.

Grzywna jest ponad dwukrotnie wyższa niż kara o wartości 975 mln USD jaką musiał zapłacić w Chinach amerykański koncern Qualcomm w 2015 r. największy na świecie dostawca chipów do smartfonów, któremu też zarzucono praktyki antykonkurencyjne.

Przy „przypodobać się” władzy Alibaba stwierdził równie, że mimo restrykcji jakie spotyka ze strony regulatorów, jest przekonany o ogólnym wsparciu rządu dla firmy.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane