Jacek Santorski Coach wcale nie musi być mistrzem

Mirosław Konkel
12-06-2009, 00:00

Jacek Santorski: Coach wcale nie musi być mistrzem

1Zawsze słyszeliśmy, że szefowie potrzebują coachów. A pan mówi, że oni sami powinni pełnić tę rolę wobec pracowników. Dlaczego to takie ważne?

Jacek Santorski, psycholog biznesu: Dziś przyszła pora na to, by coaching był realizowany przy pomocy sił wewnętrznych firmy. A ewentualne wsparcie z zewnątrz powinno się sprowadzać do edukacji menedżerów w tym zakresie. Znamy historie przedwojennych, ziemiańskich rodzin o nianiach i guwernantkach, które wychowywały dzieci bogatych państwa. W kryzysie prezesi powinni się zastanowić, czy stać ich na nianie i guwernantki dla pracowników. Rodzicom bardzo dobrze robi, gdy sami bardziej się angażują w wychowywanie dzieci. Potomstwo również dużo na tym zyskuje. Podobną korzyść odniosą przedsiębiorstwa, rezygnując z drogich programów coachingowych.

2Ale chyba pewnych obszarów coachingu menedżer nie powinien poruszać?

Coach — zarówno zewnętrzny, jak i szef, który wciela się w tę rolę — bardzo potrzebuje pokory i samoograniczenia. Psycholog, który pomaga komuś podnosić umiejętności relacyjne i komunikacyjne, nie powinien się wypowiadać w sprawach strategicznych czy biznesowych. A coach, który wspomaga rozwój umiejętności sprzedażowych lub z zarządzania projektami, nie ma prawa ingerować w sferę prywatną podopiecznego. Trzeba na to uważać, bo jeśli otwieramy się na nauczyciela czy trenera, możemy zbyt mało selektywnie, ze zbyt dużą podatnością na jego wpływ, traktować relacje z nim.

3Jakich kluczowych kompetencji potrzebuje szef-coach i jak może je rozwijać?

Pamiętam, że jako pierwszą na liście kompetencji menedżera-coacha w pewnej skandynawskiej firmie przeczytałem: "ability to be coached" (zdolny do bycia coachowanym). Paradoksalnie, żeby wywierać wpływ, trzeba się otworzyć na innych i znać z własnego doświadczenia proces korzystania z coachingu. Ponadto coach powinien dysponować wiedzą i umiejętnościami, których rozwój wspiera. Choć nie musi być mistrzem. Wybitny trener piłkarski musi wiedzieć jak uczyć, ale to zawodnik strzela bramki.

Mirosław Konkel

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Jacek Santorski Coach wcale nie musi być mistrzem