Jak budować wizerunek eksperta w branży

Justyna Klupa
opublikowano: 2023-11-06 20:00

Pierwszym krokiem przedsiębiorcy, który chce zostać specjalistą w określonej dziedzinie, powinien być content marketing, np. prowadzenie bloga. Kolejnym - nawiązanie współpracy z mediami.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego warto zbudować wizerunek eksperta w branży?
  • W jaki sposób można stworzyć wizerunek eksperta?
  • Dlaczego media pomagają przedsiębiorcom zbudować wizerunek eksperta w branży?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Każdemu przedsiębiorcy zależy na pozytywnych opiniach w swojej branży. A dlaczego w interesie firm jest budowanie sylwetki eksperta?

– Bo to zwyczajnie się opłaca. Po pierwsze, wizerunek specjalisty zwiększa zaufanie grupy docelowej i przyciąga nowych klientów. Skraca również proces sprzedażowy. Po drugie, pozwala przedsiębiorcy wyróżnić się na tle konkurencji. Intuicyjnie chętniej korzystamy z usług czy produktów firm, które znamy, a specjalista, który buduje swoją widoczność, staje się bliższy klientom, którzy podświadomie wiedzą, że nie tylko rozwiąże ich problem, ale również zostaną dobrze zrozumiani – mówi Danuta Rolinger-Bednarska, właścicielka butikowej agencji Rolinger PR.

Budowanie wizerunku eksperta w branży jest czasochłonne i wymaga dużego zaangażowania przedsiębiorcy. Zwłaszcza, że proces ten wiąże się on z koniecznością podejmowania różnych działań promocyjnych, obejmujących przede wszystkim content marketing, którego strategia zakłada tworzenie i dystrybucję treści.

Internet to podstawa

– Markę eksperta budujemy poprzez dzielenie się wiedzą, swoimi obserwacjami bieżących trendów, a także analizami eksperckimi, jak prognozowanie kierunków rozwoju w naszej branży. Strona internetowa, a szczególnie blog czy podcast, to miejsce, gdzie możemy dzielić się spostrzeżeniami i doświadczeniem na własnych zasadach i w takim formacie, jaki najbardziej nam odpowiada – mówi Danuta Rolinger-Bednarska.

Prowadzenie bloga ma jeszcze jedną korzyść - wpływa pozytywnie na pozycjonowanie naszej strony, czyli pomaga jej pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Poza tym nie wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów. Blogowanie wymaga jednak dobrej znajomości grupy docelowej i jej potrzeb, ponieważ teksty tworzone przez przedsiębiorcę muszą być interesujące dla potencjalnych klientów.

Równie ważne podczas budowy wizerunku eksperta w danej dziedzinie są działania podejmowane w social mediach. W przeciwieństwie do bloga serwisy społecznościowe umożliwiają wchodzenie w interakcje z potencjalnymi klientami. Przedsiębiorca ma możliwość obserwacji reakcji użytkowników social mediów na zamieszczane treści, co ułatwia mu dopasowanie postów do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej.

– Media społecznościowe są miejscem, gdzie możemy nie tylko wzmacniać swój wizerunek eksperta poprzez dzielenie się wiedzą, ale także wchodzić w dyskusje, sami wywoływać tematy do rozmów i wywierać na grupę docelową większy wpływ, oraz - co jest nie bez znaczenia - pokazać swoją ludzką twarz, co z kolei pozwala budować bliższe relacje z klientami - informuje właścicielka agencji Rolinger PR.

Przedsiębiorcy mają do wyboru wiele serwisów społecznościowych, które sprawdzą się pod kątem budowy wizerunku eksperta. Wciąż najchętniej wybieranym jest Facebook, ale właściciele firm coraz częściej stawiają na Instagram, LinkedIn lub nawet TikTok.

Kontakt z mediami

Budowanie wizerunku eksperta w branży nie ogranicza się wyłącznie do marketingu w serwisach społecznościowych i prowadzenia bloga. Równie ważne są działania public relations (PR) i obecność w mediach (media relations).

– Dzielenie się swoją wiedzą na łamach prasy, w radiu i telewizji ma niezwykle pozytywny wpływ na wzmocnienie marki eksperta. Media podnoszą wiarygodność przedsiębiorcy i zwiększają zaufanie do niego. One również pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji i pomagają zbudować autorytet firmy, podnoszą jej prestiż. Każdy może dzielić się swoją wiedzą w social mediach czy na swojej stronie internetowej, natomiast nie każdy jest zapraszany do mediów w roli eksperta. Dlatego obecność w prasie, telewizji lub radiu powinna być ważnym elementem w strategii budowania wizerunku eksperta – mówi Danuta Rolinger-Bednarska.

Właściciele firm powinni zdawać sobie sprawę z tego, że w marketingu liczy się ciągłość działań - nie wystarczy, że przedsiębiorca kilka razy zamieści post lub udzieli wypowiedzi do prasy. Droga do osiągnięcia poziomu eksperta w danej dziedzinie jest długa. Wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, a także stałego zaangażowania.

Weź udział w konferencji “Akademia Kobiet Menedżerek Przyszłości” >>