Jak budować zespół, gdy nie łączy nas przestrzeń?

  • Materiał partnera
opublikowano: 21-06-2021, 19:05

KOMENTARZ PARTNERA MERYTORYCZNEGO

Joanna Świerzyńska

partnerka w Dziale Doradztwa Podatkowego, Talent Partnerka, Deloitte

Tegoroczna edycja konkursu Siła Przyciągania okazuje się o tyle wyjątkowa, że podda ocenie działania pracodawców podjęte w niecodziennych warunkach pandemii. Przyspieszone tempo wprowadzania nowoczesnych technologii zostało bez wątpienia uwzględnione w planowaniu sposobów wykonywania pracy, lecz nie powinno zostać uznane za ważniejsze od potrzeb i oczekiwań pracowników. Dlatego warto sprawdzić, na ile pracodawcy uwzględniają strategie, których filarami są zarówno ludzie, jak i technologie. Ale przede wszystkim, na ile definiują strategiczne założenia, licząc się ze zdaniem swoich talentów.

Wraz ze zmieniającymi się trendami w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim jako patron merytoryczny konkursu zainicjowaliśmy zmiany w kategoriach konkursowych. W tym roku ocenie poddamy m.in. Employee Experience w budowaniu lojalności i poczucia przynależności, które okazały się kluczowe w naszym corocznym badaniu „Global Human Capital Trends”. Inicjatywy zmierzające do budowania poczucia przynależności koncentrowały się tradycyjnie na poszanowaniu pracowników, ich sprawiedliwym traktowaniu i zapobieganiu wykluczeniu w miejscu pracy. Choć aspekty te nie straciły na ważności, chcemy przyjrzeć się rynkowym liderom, czy idą jeszcze dalej, budując system, w którym lojalność ma przełożenie na wyniki, wzmacniając więzi zespołowe i świadomość, że każdy ma swój wkład we wspólnie osiągnięty sukces.

W tej edycji konkursu będziemy się przyglądali również programom zdalnym, bo właśnie w ten sposób odbywała się w dużej mierze nasza praca – temu, jak pracodawcy poradzili sobie ze zdalnym wdrożeniem pracowników (onboarding), a także ze zdalnym wsparciem ich rozwoju. Jak się okazuje, przekonanie, że technologia umożliwi przekazywanie wiedzy dzięki wykorzystaniu platform internetowych i odpowiednich kanałów łączności, nie gwarantuje racjonalnego zarządzania wiedzą. Chcemy docenić firmy, które w dobie nadprodukcji treści potrafią przesunąć akcent z gromadzenia wiedzy na jej tworzenie i przekazywanie dalej, a także na promowanie kultury dzielenia się informacjami tak samo intensywnie, jak intensywnie wykorzystują odpowiednie narzędzia i platformy.

Jak wynika z naszego najnowszego raportu „Pierwsze kroki na rynku pracy 2021”, ponad 90 proc. polskich studentów przy wyborze pracodawcy zwraca uwagę na kwestie różnorodności, dlatego też zdecydowaliśmy się na wyodrębnienie Diversity & Inclusion w działaniach Employer Branding w osobnej kategorii. Włączająca kultura organizacyjna, dbająca i promująca różnorodność, to nie tylko miły dodatek. Aby ją zapewnić, firma może być tak pomysłowa, jak tylko zechce. O skuteczności zadecyduje jednak to, czy liderzy odpowiednio się przygotują i we właściwy sposób zrozumieją potrzeby i oczekiwania członków swoich zespołów.

W kontekście budowania swojej odporności na przyszłe wyzwania zarówno pracodawcy, jak i pracownicy potrzebują liderów dobrych praktyk, których – mam nadzieję – ten konkurs wskaże.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane