Pozycjonowanie stron internetowych to podstawa marketingu internetowego. Celem głównym takich działań jest zwiększenie widoczności firmowej strony w internecie. Dzięki nim będzie ona częściej pojawiała się pod wybranymi przez użytkowników frazami kluczowymi. SEO (ang. Search Engine Optimization - dosłownie optymalizacja wyszukiwarki) przekłada się również na większą rozpoznawalność marki w internecie, lepszy wizerunek firmy, a także lepszą pozycję w porównaniu z konkurentami pod kątem widoczności w Google.
- Na pozycjonowanie składają się liczne działania SEO, które przeprowadza się na stronie internetowej, tzw.on-site, oraz poza nią, tzw. off-site. Do off-site zalicza się choćby pozyskiwanie wartościowych linków przekierowujących do witryny. On-site to z kolei optymalizacja wszystkich publikowanych treści, kodu strony oraz struktury serwisu i architektury informacji – mówi Michał Jangas, ekspert w Semcore, agencji marketingowej specjalizującej się w tematyce SEO i pozycjonowania.
Zalety pozycjonowania
Im wyżej dana marka pojawia się w wynikach wyszukiwania, tym większe ma szanse na zdobycie potencjalnych klientów. Znikoma część internautów wchodzi bowiem na drugą i kolejne strony wyszukiwarki – i dlatego walka o miejsce na początku listy jest zacięta, a coraz więcej firm traktuje SEO jako inwestycję w długoterminową strategię reklamową. W początkowej fazie wydatki związane z procesem pozycjonowania odsłon są wyższe, jednak gdy rozpoznawalność marki się zwiększa, koszt pozyskania konsumenta staje się niższy.
- Należy pamiętać, że efekty pozycjonowania strony nie są widoczne po kilku dniach, a mogą być zauważalne dopiero po kilku miesiącach od inwestycji. Zdecydowaliśmy się jednak na podjęcie tego „ryzyka”, ponieważ ruch z wyników organicznych wyszukiwarki jest jednym z najtańszych. W efekcie w ciągu dekady liczba klientów korzystających z naszej porównywarki wzrosła kilkadziesiąt razy – zwraca uwagę Damian Lutowski, kierownik ds. SEO w Rankomat.pl.
Specjaliści podkreślają, że pozycjonowanie stron przynosi korzyści również na rynku lokalnym, bowiem Google już od dawna podsuwa użytkownikom wyniki bazujące na geolokalizacji.
- Optymalizacja serwisu internetowego pod kątem SEO ma kluczowe znaczenie nie tylko dla widoczności w wyszukiwarce Google - przekłada się również na większy ruch na stronie i konwersję. Jednak warto zadbać nie tylko o pozycjonowanie, a np. połączyć w strategii marketingowej działania SEO i UX [ang. user expercience – doświadczenie użytkownika, pojęcie określa odczucia, jakie towarzyszą mu podczas korzystania z produktu czy usługi – przyp. red.]. Trzeba być świadomym obu metod i skoordynować je w taki sposób, aby nie szkodziły sobie wzajemnie – wskazuje Michał Jangas.
Agencja czy firmowy specjalista
Od czego rozpocząć pozycjonowanie strony internetowej? W sieci dostępnych jest wiele poradników, wskazówek i informacji, jak przygotowywać treści i zarządzać stroną internetową, aby zajmowała możliwie najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania.
Procesy związane z SEO można dostosować do budżetu firmy - przedsiębiorcy mogą pojąć samodzielne działania w tym zakresie, pozyskać pracownika posiadającego wiedzę na ten temat albo skorzystać z usług zewnętrznej agencji lub specjalisty. Dlatego nawet firmy dopiero stawiające pierwsze kroki w marketingu internetowym mają szansę na osiągnięcie zadowalających efektów bez dużych nakładów finansowych. Jednak czy samodzielne działania wystarczą? Specjaliści odpowiadają: to zależy - głównie od stopnia rozwoju firmy i budżetu, który jest w stanie wygospodarować na procesy dotyczące SEO.
Weź udział w konferencji “Customer Experience Transformation”, 12-13 grudnia 2023, Warszawa >>
- W mojej opinii najbardziej opłacalna jest współpraca z wewnętrznym ekspertem. Taką osobę można wyszkolić z procesów i wiedzy o produkcie, a ta bardzo przydaje się w planowaniu działań SEO, w wyborze słów kluczowych, czy w podejściu do klienta, czyli UX. Do tego dochodzi kwestia samego zaangażowania. Większość agencji w Polsce nie ma czasu na indywidualne podejście do klienta i zapewnienie mu odpowiedniej liczby godzin pracy nad projektem. Warto pamiętać o tym, że jeśli chcemy zajmować czołowe pozycje w SEO, musimy się wyróżniać, testować i wprowadzać innowacyjne rozwiązania – uważa Damian Lutowski.
Michał Jangas ma inne zdanie w kwestii tego, kto może pomóc firmie w działaniach SEO.
- Dzięki wykorzystaniu bogatego doświadczenia i eksperckiej wiedzy specjalistów nie tylko zaoszczędzimy czas i nerwy, ale także - przy odpowiednim wyborze i owocnej współpracy - w krótszym czasie osiągniemy założone cele. Działania SEO oczywiście można prowadzić we własnym zakresie i takie rozwiązanie może wydawać się bardziej oszczędne, jednak warto pamiętać, że jest to obarczone dużym ryzykiem, a koszty poniesione na tworzenie treści czy zdobywanie linków mogą się nie zwrócić – zaznacza ekspert w Semcore.
Ale nie musimy stosować tylko jednego sposobu działania. Niektóre firmy współpracują zarówno z zewnętrznymi agencjami, jak i z własnymi specjalistami. Jak wskazuje Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce w Miraculum, decyzja o przydzieleniu zadania do konkretnego eksperta powinna wynikać z celu, jaki chce osiągnąć organizacja.
- W naszych strukturach mamy specjalistę, który wspiera firmę w działaniach SEO. Do jego obowiązków należy przede wszystkim rozwijanie organicznych zasięgów. Dodatkowo, w przypadku dużych kampanii związanych z zasięgami, współpracujemy z agencją zewnętrzną. To pozwala nam utrzymać dobrą widoczność w internecie – mówi Joanna Mróz.
Przede wszystkim wiedza
Liczne aktualizacje algorytmów Google oraz zmiany zachodzące w obrębie wyszukiwarki powodują, że posiadane przez firmę informacje na temat zasad SEO mogą być nieaktualne, a przez to nieskuteczne. Dlatego niezbędna jest ciągła i regularna edukacja z zakresu pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych. Podstawową wiedzę można czerpać z darmowych blogów, polskich lub zagranicznych
- Godne uwagi są Search Engine Land, blog Neila Patela czy Search Engine Journal. Pamiętajmy jednak, że samodzielna nauka pozycjonowania będzie czasochłonna i nie powinna ograniczać się wyłącznie do zdobywania wiedzy teoretycznej. SEO to branża, która wymaga przeprowadzania ciągłych eksperymentów, badania skuteczności prowadzonych działań i testowania ich w zmieniającym się środowisku – podkreśla Michał Jangas.