Czytasz dzięki

Jak influencer powinien rozliczać PIT i VAT

opublikowano: 19-07-2020, 22:00

W usługach tzw. influence marketingu barter wydaje się prostszy w regulowaniu podatków, szczególnie w przypadku towarów i usług.

Influencerzy, z których usług korzysta coraz więcej firm chcących promować swoje marki w internecie, coraz częściej zakładają działalność gospodarczą. Taki wybór oznacza nieco inne zasady rozliczeń z fiskusem niż w przypadku osób, które nie świadczą tzw. influence marketingu jako przedsiębiorcy. Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę — zwracają uwagę prawnicy z Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

W tej współpracy firmy najczęściej sprzedają promowane produkty za przysłowiową złotówkę albo obdarowują nimi influencerów lub rozliczają się w nimi w barterze. Ma to swoje konsekwencje i w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), i od towarów i usług (VAT).

— Influencer, otrzymując nieodpłatnie produkty do wykorzystania w kampanii reklamowej, powinien je opodatkować jak przychody z działalności gospodarczej. Czyli według stawek PIT 17 proc. lub 32 proc., jeśli rozlicza się według skali, a 19 proc., jeżeli jest objęty liniowym podatkiem— wyjaśnia Marcin Rozbicki, aplikant adwokacki w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

Taki przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki niezbędne w działalności.

— Mogą to być np. wydatki na zakup statywu, ubrań, torebek czy biżuterii niezbędnych w określonej stylizacji, jak też koszty wykonania fotografii i treści multimedialnych. To tylko przykłady potwierdzone w orzecznictwie — zauważa Marcin Rozbicki.

Inaczej trzeba rozliczyć podatek, gdy przedsiębiorca przekaże influencerowi produkt w barterze. Wtedy podatkowi PIT podlega wartość wykonanego świadczenia wyrażona w cenie określonej w umowie.

— Jeżeli strony umowy zaniżą wartości wzajemnych świadczeń, organ podatkowy może sam je oszacować — przestrzega aplikant.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Praktycznie każda wybrana forma współpracy z influencerem niesie też skutki w VAT. Nie ma znaczenia, czy produkty dostarczają mu czynni podatnicy VAT (co jest najczęstsze), a on albo też ma taki status, albo jest zwolniony z VAT. Dla rozliczeń VAT istotne jest ustalenie, czy doszło do dostawy towaru.

— Będzie nią nieodpłatne przekazanie produktów na rzecz influencera, jeżeli przedsiębiorca ma prawo do obniżenia należnego podatku o VAT naliczony z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów — tłumaczy Bartłomiej Senderowski, aplikant adwokacki w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

Zwraca uwagę, że przekazywanie prezentów o małej wartości i próbek na cele działalności influencera nie jest traktowane jako odpłatna dostawa. Zaznacza jednak, że gotowych artykułów, jak np. ubrania, sprzęt elektroniczny, kosmetyki dostępne w powszechnej sprzedaży, do próbek zaliczyć nie można — także gdy je oznaczono jako produkty bez wartości handlowej.

Influencer będzie ich bowiem używał dla własnych potrzeb.

— Otrzymanie ich, nawet bezpłatnie, jest opodatkowane — podkreśla Bartłomiej Senderowski.

Jego zdaniem korzystny podatkowo wydaje się barter. Jeżeli reklamodawca i influencer podlegający VAT, porozumieją się co do jednakowej ceny swoich świadczeń, będą mogli wystawić sobie faktury o takiej samej wartości. Przy jednakowych stawkach podatku na produkt i usługę rozliczenie barteru nie oznacza dla żadnej ze stron zapłaty VAT.

— Influencer może go odliczyć jednak tylko od produktów związanych z działalnością — zastrzega aplikant.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane