Do zapoznania potencjalnych klientów z ofertą przedsiębiorstwa konieczne jest wdrożenie strategii marketingowej.Obecnie przedsiębiorcy mają do wyboru wiele sposobów dotarcia z przekazem do grupy docelowej, jednak to marketing internetowy jest podstawową, najczęściej wykorzystywaną metodą w strategiach firm. Po pierwsze, trudno sobie wyobrazić, aby w czasach, kiedy życie na niemal każdej płaszczyźnie przeniosło się do świata wirtualnego, a internet nie służy już tylko komunikacji międzyludzkiej, przedsiębiorca nie reklamował swojej działalności w tym medium. Po drugie, marketing internetowy - w przeciwieństwie do reklamy w innych mediach - nie musi być drogi. Wystarczy wybrać odpowiednie narzędzia i zoptymalizować działania w sieci.
– Firmy, które nie dysponują budżetem na marketing lub mają mocno ograniczone pieniądze na ten cel, wcale nie muszą rezygnować z promocji w internecie. Z powodzeniem mogą skorzystać z bezpłatnych opcji, jakimi są: wizytówka Google Moja Firma, profile w mediach społecznościowych oraz strona www. A jeśli będę miały nieco większy budżet, wówczas mogą rozważyć korzystanie z kolejnych narzędzi – mówi Wojciech Konieczny, specjalista ds. SEO.
Witryna internetowa
Podstawowe znaczenie w marketingu odgrywa strona firmowa. Nie tylko informuje użytkowników sieci o ofercie przedsiębiorstwa, ale podnosi również jego wiarygodność. Witryna internetowa firmy powinna być nowoczesna i funkcjonalna - to jest już standard - ponadto ważne, aby poruszanie się po niej było intuicyjne. Zamieszczane na stronie teksty powinny być autorskie i oczywiście przyciągać potencjalnego klienta atrakcyjnymi treściami. Firmy powinny zamieszczać w witrynie internetowej także wezwanie do działania, czyli CTA, przez które rozumie się komunikaty i zwroty nawołujące do określonego zachowania - np. kup teraz.

Równie ważna jest atrakcyjność wizualna strony. Wygląd witryny powinien być zbieżny z identyfikacją wizualną firmy. Powinna ona kłaść nacisk na optymalizację strony pod kątem SEO, czyli zwiększenia widoczności witryny np. w Google. Równie ważna jest responsywność, czyli dopasowanie witryny do wyświetlania nie tylko na ekranie komputera, ale również na urządzeniach mobilnych.
– Doskonale sprawdzi się też prowadzenie firmowego bloga. Wpływa on pozytywnie na pozycjonowanie strony, ale również na budowanie wizerunku przedsiębiorcy jako specjalisty w branży – twierdzi Wojciech Konieczny.
Przygotowanie treści na bloga warto powierzyć copywriterom. Doświadczony specjalista wie, jak tworzyć artykuły pod SEO, aby przynosiły one spodziewane efekty.
Oprócz posiadania strony internetowej firma powinna skorzystać z wizytówki Google Moja Firma, której założenie jest darmowe.
- Jest ona pierwszym punktem styku potencjalnego klienta z małą firmą. Widoczna w wyszukiwarce czy w popularnych mapach wpływa na dotarcie do grupy docelowej. Warto zadbać o nią za darmo, korzystając z tej aplikacji – mówi Mateusz Buczkowski, agency marketing manager z Green Parrot.
Dotarcie przedsiębiorstwa do grupy docelowej i zauważenie marki przez potencjalnych klientów to niejedyne zalety wizytówki. Dzięki niej konsumenci mogą poznać również opinie innych nabywców produktów i usług lub kontrahentów na temat oferty firmy lub niej samej. Zaletą wizytówki jest prostota jej założenia. Proces jest intuicyjny i poradzi sobie z nim nawet niedoświadczona osoba.
- Przy wypełnianiu wizytówki wypełniamy dane firmy oraz wstawiamy zdjęcia. W nazwie firmy można zawrzeć słowa kluczowe, które opisują naszą działalność, np. "Kancelaria adwokacka Warszawa" – dodaje specjalista ds. SEO.
Poznaj program konferencji “Customer Experience Transformation”, 12-13 grudnia 2022 >>
Social media
Małe firmy, które mają ograniczony budżet na kampanie marketingowe, powinny skupić się na obecności w serwisach społecznościowych. Social media idealnie sprawdzają się w dotarciu z przekazem do grupy docelowej i budowaniu zaangażowania potencjalnych klientów. Przedsiębiorcy powinni rozważyć opcję skorzystania z Facebook Ads, czyli systemu reklamowego w najsłynniejszym serwisie społecznościowym.
– System reklamowy Facebooka pozwala małym firmom dotrzeć do bardzo precyzyjnych odbiorców: z danego regionu, miasta czy nawet ulicy, osób z konkretnymi zainteresowaniami czy zwyczajami. Właśnie dlatego dobrze zaprojektowana i zaprogramowana reklama na Facebooku i Instagramie może regularnie zapewniać małym biznesom nowych klientów online i offline - nawet z budżetem Facebook Ads na poziomie kilkuset złotych miesięcznie – wyjaśnia Mateusz Buczkowski.
Priorytetem jakość
Małe firmy powinny pamiętać, że w działaniach marketingowych liczy się jakość, a nie ilość, dlatego warto starannie dobierać narzędzia i planować kampanie marketingowe. Dzięki temu małe przedsiębiorstwa mogą optymalizować ponoszone koszty i faktycznie znacznie zmniejszyć nakłady finansowe na marketing. Równie ważne jest monitorowanie postępów prowadzonych działań, a w razie konieczności – wprowadzanie zmian.