W czasie pandemii praca zdalna w wielu branżach była standardem. Obecnie dla wielu przedsiębiorstw jest sporym wyzwaniem organizacyjnym. Pracodawcy uważają, że wykonywanie obowiązków służbowych w modelu hybrydowym lub stacjonarnym sprzyja integracji firmowych zespołów, szybszemu przepływowi informacji w przedsiębiorstwach i lepszej współpracy między pracownikami.
Beata Oczkowicz, dyrektor ds. rekrutacji w Gi Group, zwraca uwagę, że zdecydowana większość osób w branży produkcji, logistyce i handlu obecnie pracuje stacjonarnie.
– Natomiast wykonywanie obowiązków online jest możliwe w przypadku zajmowania tzw. stanowisk wspierających, np. w sektorach administracji, sprzedaży, obsługi klienta, księgowości, finansów i planowania produkcji. Kluczowe jest jednak to, aby pracownicy byli dobrze zorganizowani, zdyscyplinowani, a dzięki temu zdobędą zaufanie szefa – zaznacza Beata Oczkowicz.
Agnieszka Żak, dyrektor regionalny w Gi Group, podkreśla, że niektórzy pracodawcy są przekonani, że w trybie zdalnym trudniej jest utrzymać wysoką jakość pracy. Jak dodaje, uwaga pracowników jest rozproszona.
– Ponadto przedsiębiorcy operujący na poufnych informacjach mogą obawiać się zwiększonego ryzyka wycieku danych, cyberataków i braku kontroli nad sprzętem używanym poza biurem – zauważa Agnieszka Żak.
Siłowe rozwiązania
Eksperci z Grafton Recruitment zwracają uwagę, że wielu pracodawców zmaga się z problemem pustych biur. Nie mogą zredukować kosztów lub wypowiedzieć umowy najmu.
– Część przedsiębiorców podchodzi do tematu rygorystycznie. Wymusza na pracownikach ich obecność w biurze w określone dni, a także uniemożliwia wykonywanie obowiązków online np. w okresie wakacji. Tzw. siłowe rozwiązania stosują pracodawcy, którzy mogą sobie na to pozwolić, bo oferują atrakcyjne pakiety zatrudnienia – wskazuje Ewa Michalska, dyrektor operacyjny w Grafton Recruitment.
Agnieszka Mazurek-Szulim, menedżer ds. produkcji i łańcuchów dostaw w Wyser Executive Search, zauważa, że pracownicy niechętnie wracają do biur, bo cenią sobie elastyczność, którą daje praca zdalna. Dzięki niej, jak dodaje, lepiej godzą życia zawodowe z prywatnym, nie tracą czasu na dojazdy i mają większą autonomię w organizacji służbowych zadań.
– Praca zdalna stała się benefitem. Próby nakłonienia pracowników, aby wykonywali obowiązki służbowe stacjonarnie, mogą być postrzegane przez nich jako chęć odebrania im wolności. Pracujący online doceniają oszczędność czasu i większą efektywność w realizacji zadań – podkreśla Agnieszka Mazurek-Szulim.
Dodaje, że praca w biurze często wiąże się z większą liczbą nieplanowanych interakcji, które mogą zakłócać rytm pracy i sprawiać, że pracownicy mają poczucie mniejszej skuteczności w wykonywaniu obowiązków. Jednocześnie radzi, jak pracodawcy mogą zachęcić podwładnych do pracy stacjonarnej. Jej zdaniem kluczowe jest zapewnienie im nowoczesnych i komfortowych warunków pracy. Chodzi o zagwarantowanie m.in. ergonomicznych biurek, przestrzeni do pracy kreatywnej, dobrze wyposażonej kuchni i tzw. strefy relaksu.
– Pracownicy powinni poczuć, że w biurze dzieje się coś atrakcyjnego. Jest więcej pracy kreatywnej, odbywają się warsztaty, ciekawe spotkania zespołowe. Większość ludzi lubi się rozwijać i uczyć. Dlatego przedsiębiorcy powinni inwestować w szkolenia i inne działania, które wzbogacą codzienną pracę zatrudnionych – podkreśla Agnieszka Mazurek–Szulim.
Eksperci podkreślają, że istotną rolę odgrywają również benefity dostępne wyłącznie dla osób pracujących stacjonarnie. Mogą to być szkolenia i warsztaty, a także darmowe lunche.
Przeciąganie liny
Specjaliści nie mają wątpliwości, że dobrym rozwiązaniem dla pracodawców jest stopniowe wdrażanie w firmach pracy stacjonarnej. Istotne jest również, jak dodają, tworzenie warunków, które sprawiają, że powrót do biur staje się atrakcyjną opcją, a nie przymusem.
– Obecnie trwa przeciąganie liny. Po jednej stronie mamy pracodawców zachęcających podwładnych do pracy stacjonarnej, natomiast po drugiej pracowników chcących wykonywać obowiązki służbowe online. Kluczem do sukcesu jest otwarta komunikacja i przekonanie zatrudnionych, że powrót do biur jest korzystny nie tylko dla pracodawców, lecz także dla pracowników – zaznacza Michał Piernik, kierownik w Grafton Recruitment.
Eksperci dodają, że pracodawcy, którzy chcą ograniczyć pracę zdalną, powinni unikać wprowadzania sztywnych reguł i informować o tym zespół z wyprzedzeniem. Podkreślają, że wymuszony powrót do biura, bez uwzględnienia oczekiwań pracowników, może skutkować spadkiem ich zaangażowania i wzrostem rotacji. Ponadto, jak dodają, trzeba pokazać zatrudnionym realną korzyść - jeśli biuro nie oferuje im nic więcej niż domowe miejsce pracy, trudno oczekiwać, że chętnie będą tam wracać.