Goście „PB do słuchania” mówią o oglądalności piłkarskich mistrzostw świata, marketingowym wykorzystaniu reprezentacji, ostrożności reklamodawców i wynikach bukmacherów.
Polacy na mundialu – o ile w ogóle się na nim zjawiali – za pamięci wszystkich poniżej czterdziestki grali mecz otwarcia, potem nie szło im w meczu o wszystko, a na koniec raczyli kibiców meczem o honor. Jednak w środę, 30 listopada, reprezentacja Polski po raz pierwszy od 36 lat wyszła z grupy na piłkarskich mistrzostwach świata. Radość z tego sukcesu jest – umówmy się – nieco przytłumiona ze względu na styl gry naszej kadry. W ogóle jest to dziwny mundial – i ze względu na porę roku, i przede wszystkim na jego gospodarza, który mówiąc oględnie jest kontrowersyjny, a mówiąc wprost łamie prawa człowieka i nigdy nie powinien organizować takiej imprezy.
Piłka jest jednak w grze, a wraz z nią w grze są duże pieniądze – generowane przez telewizję, wydawane przez reklamodawców i zarabiane przez bukmacherów. O tym wszystkim można posłuchać w podkaście Pulsu Biznesu.
Mecz Polaków z Argentyną był jednym z największych hitów w historii polskiej telewizji – i największym hitem w historii transmisji sportowych w internecie. Marek Szkolnikowski, dyrektor TVP Sport, który dowodzi zespołem realizującym transmisje meczów oglądanych przez miliony Polaków, opowiada m.in. o tym, jak jesienno-zimowy termin organizacji turnieju wpływa na oglądalność – i jak ta oglądalność w ogóle wygląda.
Potencjał marketingowy reprezentantów Polski jest spory, a za jego wykorzystanie od sierpnia współodpowiedzialna jest agencja Publicon Sport, która wygrała przetarg na obsługę praw wizerunkowych Polskiego Związku Piłki Nożnej. Jej twórca i szef, Szymon Sikorski, opowiada o tym, co udało się ostatnio wynegocjować ze sponsorami – i co jeszcze jest do wynegocjowania.
Kolejnym gościem jest Grzegorz Kita, specjalista od sportowego konsultingu i marketingu oraz prezes firmy Sport Management Polska. Odpowiada m.in. na pytania o to, jak wizerunek gospodarza i sama pora rozgrywania turnieju wpływają na zachowania reklamodawców.
Zakłady bukmacherskie i obstawianie wyników sportowych są po pierwsze przeznaczone tylko dla dorosłych, a po drugie - mogą wywoływać poważne uzależnienie, nie mówiąc już o stratach finansowych. Biznes bukmacherski jest jednak w Polsce legalny, a mundial to dla niego wyjątkowy czas i okres żniw. Audycję kończy więc rozmowa z Adamem Lamentowiczem, szefem firmy Superbet i prezesem Polskiej Izby Gospodarczej Branży Rozrywkowej i Bukmacherskiej. Opowiada on o tym, co obstawiają Polacy i jak – biorąc pod uwagę kilka sporych niespodzianek w fazie grupowej – idzie bukmacherom.
1'10" Marek Szkolnikowski o oglądalności mistrzostw
8'01" Szymon Sikorski o sponsoringu reprezentacji
14'30" Grzegorz Kita o walce mundialu ze świętami
23'00" Adam Lamentowicz o wynikach bukmacherów
© ℗