Jak zarządzać naszymi talentami

Marzena Mielecka
07-06-2006, 00:00

Kogo określa się talentem i jak takie osoby mogą wpływać na realizację celów biznesowych firmy?

- Silna konkurencja i wciąż zmieniające się wymagania rynku sprawiają, że firmy, mając na uwadze swój trwały i efektywny rozwój oraz realizację wyznaczonych celów strategicznych, dążą do pozyskiwania i utrzymania pracowników kreatywnych i przedsiębiorczych, o wysokim potencjale rozwoju. Szukają osób mających szansę na rozwinięcie pożądanych przez organizację kompetencji do bardzo wysokiego poziomu, stając się tym samym jednym z kluczowych atutów firmy — zarówno w krótkiej, jak i w długiej perspektywie. Właśnie takich pracowników najczęściej określa się jako talenty.

Kiedy należy zacząć budowanie systemu zarządzania talentami?

-Proces zarządzania talentami powinien rozpocząć się już w momencie rekrutacji i selekcji. Właściwy wybór kandydata oznacza pozyskanie pracownika charakteryzującego się wymaganymi kompetencjami i umiejętnościami, jak również pasującego do kultury organizacyjnej. Istotne jest także zwrócenie uwagi na poziom motywacji kandydata, chęć realizowania przez niego konkretnych zadań. Zdefiniowanie czynników sukcesu na danym stanowisku pracy, wiedzy, doświadczeń, a także kluczowych kompetencji i poziomów ich spełnienia, w tym także odnoszących się do uwarunkowań firmy, jest punktem wyjścia do przeprowadzenia skutecznej selekcji, a co za tym idzie, zwiększa szansę na harmonijne dopasowanie się możliwości i potrzeb pracowników oraz celów organizacji. Konieczny jest tu dogłębny wywiad zawodowy i kompetencyjny oraz zastosowanie narzędzi obiektywizujących proces oceny (np. testy umiejętności, zachowań, zainteresowań zawodowych etc.).

Na co trzeba zwracać uwagę przy wdrażaniu systemu zarządzania talentami?

- Ważne, aby nie wpaść w pułapkę tworzenia wyłącznie sformalizowanych programów rozwoju, które nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości. Nie chodzi tylko o zaprojektowanie ścieżki, ale o konsekwentne nią podążanie. Niespełnione obietnice czy niezrealizowane wizje rozwoju mogą frustrować pracownika. Konieczna jest tu także obustronna współpraca i komunikacja. Zarządzając talentami, nie wolno także zapominać o jeszcze jednej ważnej zasadzie: pracownicy przychodzą do organizacji, ale opuszczają ją zazwyczaj ze względu na przełożonych. Stwierdzenie to znakomicie oddaje rolę menedżerów w tym procesie. Szef, który dba o rozwój swoich podwładnych, umożliwiając im zdobywanie wiedzy i doświadczeń, wskazuje na ich szerszy kontekst i sens funkcjonowania w organizacji, motywując jednocześnie do osiągania coraz ambitniejszych celów.

Marzena Mielecka, kierownik projektu, Profiles Poland — Bigram (marzena.mielecka@profiles.pl)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marzena Mielecka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Jak zarządzać naszymi talentami