Świetny produkt i dobra cena to obecnie stanowczo za mało, aby pozyskać i zatrzymać przy sobie konsumenta. Wielu kupujących jest bowiem gotowych zapłacić wyższą kwotę za produkt, jeżeli proces zakupu okaże się krótszy i łatwiejszy. Co więcej, klienci uważają, że doświadczenie zapewniane im przez firmę jest tak samo ważne, jak oferowane artykuły czy usługi. Chcąc spełnić to oczekiwanie, przedsiębiorcy dążą do automatyzacji działań w wielu obszarach, np. marketingu, inwentaryzacji, kompletacji zamówień czy stacjonarnej obsługi klienta.
Inwestycje w digitalizację
Klienci przyzwyczaili się do szybkich i wygodnych zakupów online, a teraz oczekują tego samego w sklepach stacjonarnych. Chcą spójnych, tak samo dobrych doświadczeń zakupowych, we wszystkich kanałach kontaktu ze sprzedawcą i są gotowi zapłacić za to więcej. Ponadto nie chcą czekać w długich kolejkach do kas, irytuje ich brak towaru w sklepie, a od personelu sklepu wymagają, aby był doradcą i opiekunem klienta. W jaki sposób firmy mogą spełnić te oczekiwania?
– Jedną z najlepszych inwestycji w branży handlu detalicznego jest technologia RFID [ang. Radio-Frequency Identification – technologia, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych oraz zasilania elektronicznego układu stanowiącego etykietę obiektu przez czytnik w celu identyfikacji obiektu - przyp. red.]. Nie dość, że pozwala ona na znaczącą automatyzację wielu procesów, to pozwala na jej wielotorowe wykorzystanie, a wszystko to przy bardzo szybkim tempie zwrotu z tej inwestycji - mówi Robert Głażewski, dyrektor jednostki biznesowej w Checkpoint Systems Polska.
Podkreśla, że ta jedna technologia pozwala na w pełni zautomatyzowaną inwentaryzację, realizację zamówień internetowych, obsługę zwrotów, zautomatyzowane przyjęcia towarów, zapobieganie stratom produktów z określoną datą przydatności, a jednocześnie pozwala na zautomatyzowanie procesu kasowego i redukuje jego czas nawet o 70 proc.
– Do tego RFID stanowi wysoce skuteczne zabezpieczenie antykradzieżowe – dodaje Robert Głażewski.
Według badania National Retail Security Survey już niemal 40 proc. sprzedawców detalicznych wdraża lub planuje zastosować systemy RFID, m.in. w celu ochrony przed kradzieżami.
Weź udział w konferencji “E-commerce Evolution Summit” >>
Uwalniając potencjał
Technologia RFID pomaga sprawnie zarządzać stanami magazynowymi. Korzystając z niej, firma nie dopuszcza do powstania strat związanych z przeterminowaniem produktów. Cyfrowe oznaczenia umieszczane na produktach umożliwiają także zautomatyzowany proces dostawy, a pracownicy szybko otrzymują wiedzę, ile i jakie produkty dotarły do sklepu. W ten sposób technologia pozwala również na uwolnienie potencjału pracowników, którzy mogą w pełni skupić się na profesjonalnej obsłudze klienta.
- Warto też pamiętać, że wchodzące dziś na rynek pokolenie Z za chwilę stanie się jedną z głównych grup konsumentów. „Zetki” nie mają problemu ze zmianą marki, jeśli choć raz się „sparzą”. Inwestycja w odpowiednie technologie dziś to gwarancja budowy dobrych wrażeń zakupowych jutra, które znacznie usprawnią dopasowanie do potrzeb zmieniającej się grupy docelowej – dodaje Robert Głażewski.