Z najnowszego badania firmy doradczej Kincentric wynika, że zaangażowanie polskich pracowników po raz pierwszy od kilku lat utrzymuje się na stabilnym poziomie. To, według ekspertów Kincentric, wyróżnia nas na tle innych krajów europejskich. Tam podwładnym ubywa motywacji do pracy. Ponadto – według badania – upada mit wymarzonego pracodawcy z branży technologicznej. Powodem są masowe zwolnienia w tym sektorze.
Presja inflacyjna
Magdalena Warzybok, dyrektor zarządzająca w Kincentric Poland, zauważa, że takie wydarzenia jak pandemia, wojna w Ukrainie czy silna presja inflacyjna mają wpływ na to, jak pracownicy angażują się w wykonywanie obowiązków służbowych i czego oczekują od pracodawców. Podkreśla, że obecnie podwładni poszukują głębszego sensu w swojej pracy.
– Cenią pracodawców, którzy w jasny sposób mówią o przyszłości firmy. Pracownicy chcą wiedzieć, w jakim miejscu znajduje się przedsiębiorstwo i jaką wizję dotyczącą jego przyszłości mają przedstawiciele zarządu – zaznacza Magdalena Warzybok.
Ocenia, że szefowie, których firmy są stabilne, a ich strategie mniej zależne od czynników rynkowych, mogą liczyć na większe zaangażowanie ze strony pracowników.
Empatia i uważność
Jej zdaniem przedstawiciele biznesu powinni postawić na przywództwo, które bazuje na empatii, uważności i zrozumieniu emocji podwładnych.
– Są to spore wyzwania dla liderów – zaznacza Magdalena Warzybok.
Warto, aby menedżerowie – jak podkreśla – zapewnili pracowników możliwość rozwijania kompetencji przyszłości.
– Jeśli przedsiębiorcy zidentyfikują je i podejmą działania w kierunku ich zapewnienia, pracownicy odczują, że są zatrudnieni w odpowiednim miejscu, w którym szef dba długoterminowo i strategicznie o ich rozwój – wyjaśnia Magdalena Warzybok.
Ponadto z badania wynika ponadto, że w ok. 20–30 proc. firm wskaźniki zaangażowania pracowników są bardzo wysokie.
– To oznacza, że wspomniani przedsiębiorcy doskonale odnajdują się w nowej rzeczywistości i trafiają w oczekiwania podwładnych. Sporo przedstawicieli firm szuka przewag konkurencyjnych i formuły, aby stać się najlepszym pracodawcą. Ta dotychczasowa już się wyczerpała. Zmienił się paradygmat najlepszych pracodawców i oczekiwania pracowników w tej dziedzinie. Warto potraktować to jako szansę – podkreśla Magdalena Warzybok.
Kompetencje przyszłości
Autorzy badania zwracają uwagę, że podwładni zdecydowanie lepiej oceniają zarządy firm. Według 60 proc. pracowników kadra zarządzająca przedsiębiorstwami podejmuje trafne decyzje biznesowe, w tym dotyczące finansów. To o 13 pkt proc. więcej niż dwa lata wcześniej.
– Sytuacja makroekonomiczna sprawia, że obecnie wynagrodzenia są priorytetowym aspektem dla pracowników. W ciągu ostatnich kilku lat rzadziej pojawiały się w pierwszej piątce czynników wpływających na ich zaangażowanie. Obok otrzymywania odpowiednich wynagrodzeń istotna dla zatrudnionych jest również możliwość nabywania nowych umiejętności i kompetencji przyszłości – podkreśla Magdalena Warzybok.
Poznaj program konferencji “HR Summit 2023”, 19-20 września, Warszawa >>