Po rozwiązania cyfrowe polskie firmy sięgają już średnio w 10 obszarach swojej działalności. Wciąż jednak wiele z nich nie ma narzędzi pozwalających odpowiednio dynamicznie reagować na nagłe sytuacje, np. zmiany w łańcuchach dostaw. W rozwoju cyfrowym coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja i ESG, ale firmy nadal mają sporo obaw i luk w tych obszarach – wynika z raportu „Biznes napędzany cyfrowo. Rozwój w obliczu Przemysłu 5.0” przygotowanego przez SAP.
Technologie na co dzień
W raporcie czytamy, że najwięcej firm korzysta ze wsparcia technologii w obsłudze klienta – po chmurę w tym celu sięga 63 proc. badanych przedsiębiorstw. Tuż za nią znalazły się przechowywanie i zarządzanie danymi oraz rozliczenia i płatności (po 62 proc.). W ciągu najbliższych dwóch lat przedsiębiorcy najczęściej planują inwestycje w chmurę w obszarach: CRM, czyli zarządzania relacjami z klientami (40,5 proc.), e-commerce (40 proc.) i rozwiązań HR (39 proc.).
Dane SAP pokazują, że polskie firmy wciąż są w okresie przejściowym budowania elastyczności i odporności na zmiany rynkowe. Tylko 49 proc. z nich przyznaje, że dysponuje narzędziami cyfrowymi pozwalającymi reagować na szybkie zmiany w łańcuchach dostaw w nagłych sytuacjach.
– To wyzwanie, z którym wiele przedsiębiorstw musi się zmierzyć, szczególnie w obliczu globalnych zmian i nieprzewidywalnych zdarzeń. Ostatnie lata były przecież okresem narastającej niepewności oraz złożonych wyzwań, takich jak konflikty geopolityczne, nierówności społeczne, kryzys klimatyczny oraz zmiany demograficzne. W tym kontekście odporność biznesu staje się kluczowym elementem przetrwania – podkreśla Piotr Ferszka, prezes SAP Polska.
Obawa przed AI
Polscy przedsiębiorcy wypowiedzieli się w badaniu także o najgorętszym trendzie cyfrowym ostatnich czasów – sztucznej inteligencji. Najczęściej deklarują oni korzystanie z narzędzi AI w takich obszarach jak marketing (45 proc.), obsługa klienta (42 proc.) oraz e-commerce (38 proc.). Z kolei 42 proc. menedżerów przyznaje, że AI wspiera ich biznes w podejmowaniu strategicznych decyzji. Respondenci badania uważają, że w ciągu najbliższych dwóch lat nakłady na AI będą rosnąć, a organizacje, które nie zainwestują w tę technologię, będą tracić na konkurencyjności (59 proc.). Jednak – jak wynika z raportu - inwestycje w sztuczną inteligencję w firmach w największym stopniu hamuje niechęć i obawy pracowników wobec jej wprowadzania do codziennej pracy.
– Rynek potrzebuje przede wszystkim edukacji, a także odgórnych zasad i wytycznych dotyczących sztucznej inteligencji. Potrzeba ta jest naprawdę pilna. Z danych SAP wynika, że polskie firmy chcą inwestować w sztuczną inteligencję. Teraz, gdy AI ma już praktyczny wymiar, nie jest wyłącznie tematem medialnym, a raczej stałym elementem diagnoz, dotyczących nie tylko technologii przyszłości, ale i teraźniejszości, nadszedł czas na głębsze adresowanie kolejnych wyzwań, jakie wyłaniają się podczas wdrażania sztucznej inteligencji w wielu obszarach – mówi Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.
Poznaj program konferencji “Umowy IT - aspekty prawne i praktyczne”, 13 grudnia 2023, Warszawa >>
Każda dotychczasowa rewolucja przemysłowa przynosiła jednocześnie wielkie nadzieje i niepokoje. Aktualna rodzi pytania o rolę sztucznej inteligencji, nowe modele pracy, luki kompetencyjne czy zagrożenia wynikające z cyfryzacji naszego życia. Jednak to właśnie ludzie i ich kompetencje to często podkreślany przez menedżerów czynnik decydujący o powodzeniu digitalizacji. Aż 60 proc. polskich szefów uważa, że głębsza cyfryzacja łańcucha dostaw w firmie wymagałaby podwyższenia kompetencji pracowników. Natomiast co drugi wskazuje, że brak doświadczenia członków zespołu to kluczowa bariera inwestycyjna w AI.