Trzy największe japońskie grupy bankowe — MUFG Bank, Sumitomo Mitsui Banking oraz Mizuho Bank — prowadzą rozmowy na temat zacieśnienia współpracy w obszarze obsługi bankomatów. Celem inicjatywy jest obniżenie kosztów operacyjnych związanych z utrzymaniem sieci tych urządzeń — w tym monitoringu, ochrony oraz transportu gotówki.
Choć banki notują rekordowe zyski, wciąż pozostają w tyle za światowymi konkurentami pod względem kluczowych wskaźników efektywności, takich jak zwrot z kapitału własnego (ROE). To sprawia, że szukają nowych sposobów na zwiększenie rentowności. Wspólna obsługa infrastruktury bankomatowej może być jednym z nich.
Bankomaty w Japonii wyróżniają się zaawansowaną funkcjonalnością — umożliwiają m.in. zakładanie książeczek depozytowych czy dostęp do pełnej historii transakcji bezpośrednio na miejscu. Ta rozbudowana technologia wiąże się jednak z wysokimi kosztami utrzymania i modernizacji. Dodatkowo, szerokie wykorzystanie bankomatów przez klientów sprawia, że ich likwidacja lub ograniczenie dostępu staje się problematyczne z punktu widzenia społecznego.