Japońscy producenci tracą optymizm. Obawy o taryfy i słaby popyt osłabiają nastroje biznesowe

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-06-18 08:25

Czerwcowy sondaż Tankan ujawnia pogarszające się nastroje wśród japońskich producentów. Obawy o amerykańskie taryfy celne i słaby popyt z Chin studzą entuzjazm przedsiębiorstw, mimo że ogólny bilans nadal pozostaje dodatni.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nastroje japońskich producentów uległy pogorszeniu w czerwcu 2025 r., a prognozy na najbliższe miesiące wskazują na dalszy spadek optymizmu – wynika z comiesięcznego sondażu Tankan wśród przedstawicieli dużych przedsiębiorstw niefinansowych. Indeks nastrojów w sektorze przemysłowym spadł z 8 pkt w maju do 6 pkt w czerwcu, a prognozy na nadchodzący kwartał przewidują dalszy spadek do zaledwie 2 pkt.

Choć wynik powyżej zera oznacza, że optymistów nadal jest więcej niż pesymistów, trend jest wyraźnie negatywny. Główne powody to niepewność dotycząca polityki handlowej USA, zwłaszcza taryf celnych, oraz słaby popyt z Chin – kluczowego partnera handlowego Japonii.

Samochody i maszyny najbardziej zagrożone

Najwięcej obaw wyrażają przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego i maszynowego. Japońska branża motoryzacyjna, największy sektor eksportowy kraju, znajduje się pod presją 25-procentowych ceł nakładanych przez USA na samochody i części samochodowe.

Niektórzy producenci, by ograniczyć koszty, przenoszą produkcję do Stanów Zjednoczonych, co z kolei wpływa na sprzedaż poddostawców w Japonii

Problemy nie kończą się na USA

Kolejnym czynnikiem niepewności są ograniczenia eksportu metali ziem rzadkich z Chin. Według przedstawiciela branży celulozowo-papierniczej, jego klienci zmagają się z ograniczeniami importowymi, co może obniżyć zapotrzebowanie na produkty firm japońskich.

Usługi w lepszej kondycji, ale z wyzwaniami

W odróżnieniu od przemysłu, sektor usług utrzymał wskaźnik nastrojów na poziomie 30 pkt – bez zmian względem maja. Wzrostowi sprzyja rozwój technologii informatycznych oraz rosnący ruch turystyczny, który wspiera branżę hotelarską i gastronomiczną.

Jednak nawet w sektorze usług pojawiają się wyzwania. Rosnące koszty pracy i braki kadrowe zaczynają odbijać się na rentowności firm. Prognozy na najbliższe trzy miesiące wskazują na spadek wskaźnika nastrojów do 24 pkt.