Chwilę po tym, jak polskie serwisy obiegła informacja o nałożeniu przez prezydenta Putina embarga na polskie owoce Grzegorz Nawacki napisał na swoim blogu na pb.pl wpis "Postaw się Putinowi - jedz jabłka, pij cydr!". Hasztag #jedzjabłka w ciągu ledwie kilku chwil rozszedł się po mediach społecznościowych jak wirus, prowokując coraz większą rzeszę Polaków do wrzucania własnego "selfie" z jabłkiem. Akcja skończyła się całkowitym sukcesem!
Przypominamy najważniejsze fakty związane z #jedzjabłka.
1. Wszystko zaczęło się od tego wpisu z 30 lipca 2014
2. Wraz z podtrzymanym także na ten rok embargiem na polskie owoce straciliśmy jednego z naszych największych zagranicznych odbiorców czyli Rosję (gdzie eksportowaliśmy 700 tys. ton). Zyskaliśmy jednak dużą liczbę kolejnych: USA, Kanadę, kraje arabskie i afrykańskie. Staliśmy się też czołowym dostawcą dla sąsiadów Rosji — największym eksporterem w Kazachstanie, nasze jabłka jedli też Białorusini, Ukraińcy, Macedończycy i Serbowie, a swoje masowo eksportowali do Rosji jako kraje nieobjęte blokadą. Do tego dużą część zbiorów upłynniliśmy w postaci koncentratu soku jabłkowego. W efekcie udało się sprzedać całą ubiegłoroczną produkcję
3. Akcja #jedzjabłka rozeszła się po Polsce i świecie jak wirus. W kilka dni wiedzieli o niej wszyscy, pisały o nas zagraniczne gazety, jedzenie jabłek stało się modne, a picie cydru - trendy.
4. Polska jest obecnie drugim w Europie producentem jabłek, zaraz za Turcją
5. Konsumpcja jabłek w ubiegłym roku wzrosła o 20 proc. Udało się sprzedać całą ubiegłoroczną produkcję, a pod koniec sezonu jabłka musieliśmy już sprowadzać z zagranicy, bo naszych nam brakowało
6. Firmowi jabłkożercy (firmy, które kupowały swoim pracownikom jabłka i chwalili się tym w PB) zjedli 159 527 kilogramów jabłek. Najwięcej – producent okien Fakro
7. W maju sadownicy donosili nawet o „bańce na rynku jabłek” . W kraju ceny jabłek wzrosły w ciągu roku o 50 proc. bo popyt wyprzedził podaż
8. Zyskał także cydr – jego rynek urósł od czerwca 2014 do maja 2015 r. ponad trzykrotnie — z 25 mln zł do 80 mln zł. Według danych podanych ostatnio przez "The Economist" jego spożycie w tym roku wyniesie w Polsce 18 mln litrów.
9. Akcja #jedzjabłka dostała nagrodę Wydarzenie Roku od Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, a Grzegorz Nawacki, który rozpoczął to całe szaleństwo jednym wpisem na blogu dostał też nagrodę Proton 2015 od branży public relations
10. Jabłka mają liczne zalety, m.in. podnoszą libido u kobiet, oraz zmniejszają podatek dochodowy
Więcej na temat #jedzjabłka znajdziesz >>tutaj
Uwaga! Nasz tradycyjny weekendowy quiz pb.pl i Bankiera.pl jstym tygodniu poświęcony wyłącznie