Bezrobocie w Polsce utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie. W sierpniu tego roku jego stopa wyniosła tylko 5 proc. To wynik najniższy od 23 lat. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Przede wszystkim coraz większe problemy z uzupełnieniem braków kadrowych. Jednocześnie jest to dobry czas dla poszukujących zatrudnienia, którzy teraz mogą przebierać w ofertach. Dotyczy to przede wszystkim Warszawy, gdzie pracę można znaleźć w prawie każdej branży.
Tam czekają wakaty
Z danych serwisu Pracuj.pl wynika, że w stolicy zatrudnienie czeka zarówno na Polaków, jak i cudzoziemców. Najwięcej ogłoszeń o wolnych stanowiskach można znaleźć w kategorii „pracownik sklepu”, w której widnieje ponad 1 tys. ofert. Zbliża się Black Friday i okres przedświąteczny, czyli czas wzmożonych zakupów, co oznacza, że liczba wakatów w handlu prawdopodobnie się zwiększy.
Zainteresowani pracą bez problemu znajdą ją również w gastronomii. Do barów, pubów, dyskotek i restauracji przedsiębiorcy szukają łącznie 1,6 tys. osób.
Nieco mniej ofert zamieszczono w kategorii „budowa i remonty“, w której widnieje prawie 800 ogłoszeń. Natomiast w administracji biurowej na chętnych czeka 700 wolnych stanowisk, a w służbie zdrowia 400. W stolicy ręce do pracy potrzebne są również w zakładach fryzjerskich, edukacji, produkcji i transporcie. Z kolei najmniej ogłoszeń występuje w kategoriach „badania i rozwój”, „inżynieria” i „rolnictwo oraz ogrodnictwo“.
Środki zachęty
Nie tylko niskie bezrobocie utrudnia rekrutacje. Problemem przedsiębiorców są również specyficzne oczekiwania młodego pokolenia (tzw. zetek) względem zatrudnienia.
Właściciele firm liczą na to, że skutecznie zachęcą kandydatów benefitami. Co oferują potencjalnym pracownikom? Z najnowszego raportu benefitów przeprowadzonego przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinia wynika, że najpopularniejszym dodatkiem do wynagrodzenia jest prywatna opieka medyczna (35 proc. wskazań). Tuż za nią plasują się elastyczne godziny pracy (32 proc.) oraz ubezpieczenie na życie (28 proc.). Co ciekawe, ponad połowa aktywnych zawodowo osób (55 proc.), które wzięły udział w badaniu, uważa, że ubezpieczenie na życie to benefit, który jest już standardem oferowanym przez firmy.
Czego z kolei oczekują pracownicy? Najbardziej pożądanym przez nich benefitem jest prywatna opieka medyczna (57 proc. wskazań). Na drugim miejscu są elastyczne godziny pracy (38 proc.), a tuż za nimi dodatkowe, ponadstandardowe dni urlopu (35 proc.).
Weź udział w konferencji “Employer Branding w praktyce”, 22-23 listopada 2023, Warszawa >>